2.9

48 timmar

När en förrymd fånge och hans partner skjuter två poliser kopplas den bufflige och kedjerökande Cates in på fallet. De har också skjutit en man känd som rånare och för att få fast dem söker Cates upp rånarens gamle kumpan, den fåfänge svarte Reggie. Han sitter i fängelse men Cates släpper ut honom i 48 timmar för att han ska hjälpa honom att få fast skurkarna.

Originaltitel 48 Hrs.
Regissör Walter Hill
Manus Jeb Stuart, Larry Gross, Steven E de Souza, Roger Spottiswoode, Walter Hill
Genre Komedi, Action, 80-tal
Skådespelare Eddie Murphy, Nick Nolte, James Remar, Brion James, Annette O'Toole, Sonny Landham, David Patrick Kelly, Frank McRae
Filmnummer 2023

Skapad 2019-10-29 av BobbyPeru
Eddie Murphy slog igenom som den \"coole negern\" i den här fartfyllda actionkomedin av Walter Hill (The Warriors). Filmen handlar om snuten Jack Cates. När några stenhårda polismördare rymmer f...   Läs mer »

Ful_fisk
2022-06-28
Har anat oråd kring denna film eftersom den känns som själva ur-filmen för hela 80-talets actionkomedi-våg, men ändå inte brukar nämnas särskilt ofta. Jag har därför anat att den antagligen inte hållit måttet, alternativt tidens tand. Men jag blev positivt överraskad, detta var absolut inte tokigt! Betydligt mer renodlad action än jag trodde, före Eddie Murphys entré finns ju ingen humor överhuvudtaget. Sedan är humorn inte filmens starkaste kort, och kvinnosynen är ju botten. Men ändå satt jag ganska fastnaglad; det var helt enkelt något med stämningen i den. Jag bara älskade hur filmen såg ut och bara tyckte om att leva i den. Riktigt skön 80-tals-känsla med neonskyltar, cabrioletter och synthigt soundtrack. Samspelet mellan Murphy och Nolte är också bra, och kemin gör nog att deras moraliskt tveksamma karaktärer fungerar. Jag gillade detta mer än jag kanske borde. Svårt att sätta fingret på varför, men någonstans slog det helt enkelt bara rätt hos mig! Skön film!
Körsbär
2021-12-18
Alltså en film som är gjord på 80 talet o beskådas idag är en upplevelse, Eddie Murphy kommer in 20-25 min in i filmen, vad är det liksom? Skulle det ens hända i en modern film? knappast, den karln skulle vara introducerad 5 min in, knappt en minut längre. Vissa saker är ju helt klart överdrivna så det drar ned betyget för min del, men underhållning, helt klart. Stabil trea.
Zebulonm
2021-07-10
Håller fortfarande...
2019-02-20
Över förväntan!
92axha10
2018-12-18
Murphy och Nolte har bra kemi och gör att filmen funkar så pass bra. Skön underhållning inget mer än det.
picklessmulan
2018-11-25
Sämre än jag kommer ihåg den. Vad är det med musiken
yrkeschaufföre
2017-01-07
En konstig film som inte vet vad den vill vara, action eller komedi. Den har sina poänger, jag brukar se den när den går på tv.
Raimo_1985
2015-12-12
Starkt godkänt, men jag trodde detta skulle vara en av Murphys riktigt roliga. Smårolig men mossig.
kervisch
2015-08-08
3 av 5. Godkänd
Engravadlax
2015-03-10
21-årig Eddie Murphy i sin första film. Jag måste vara Murphyskadad, men jag tycker att han ser äldre ut. Han är också den enda medverkande som inte suger.