3.1

438 dagar

Journalisterna Martin Schibbye och Johan Persson sätter allt på spel när de korsar gränsen mellan Somalia och Etiopien. De vill undersöka hur jakten på olja drabbar befolkningen och med egna ögon ta reda på sanningen. Fem dygn senare ligger de skjutna i öknen och en annan historia tar sin början.

Originaltitel 438 dagar
Alternativ titel 438 Days
Regissör Jesper Ganslandt
Manus Peter Birro
Genre Drama, Thriller, Biografi, 2010-tal
Skådespelare Gustaf Skarsgård, Matias Varela, Faysal Ahmed, Jesper Ganslandt, Philip Zandén, Josefin Neldén, Stephen Jennings, Fredrik Evers, Graham Clarke, Farouk Valley-Omar, Magnus Sundberg, Lena B Nilsson, Sivuyile Ngesi, Frederik Nilsson

Christofer
2021-03-15
2020-12-22: Klart intressant skildring. Många detaljer som jag själv inte hade koll på.
Albion
2020-12-07
Inte mycket att orda om egentligen. En gedigen berättelse om ett uppmärksammat fall utan några krusiduller på gott och ont, förmodligen mest på gott. Betyget blir en 3;a
LillaBlåaMus
2020-12-07
Bumbi78, tycker du att kvinnor som vägrar bära slöja i Iran och personer som yttrar sig nedsättande mot kungen i Thailand också är osympatiska per definition eftersom de de facto gör något illegalt? Alternativet i det här fallet hade varit att avstå från att granska Lundin Oil.
BarryHero
2020-12-02
Trodde det skulle vara mer nerv. De två huvudpersonerna känns osympatiska och man håller knappt på dem. Hade inte superkoll på den riktiga historien men det låter ändå som om man borde ha viss förståelse för att de trots allt bröt mot lagen. Sydamerikanske Matias Varela är komiskt felcastad som Johan Persson. Citatet "Det är väl jätteskönt att vi lever i ett land där hon kan skriva vad hon vill" är dock klockrent.
Ghostface
2020-11-22
Bra tempo, filmen blir aldrig tråkig men det är ett slätstruket manus där alla ingredienser i historien bara snuddas vid vilket gör det hela uddlöst. Betyget blir svagt.
2020-11-14
Minns att jag ej sympatiserade med dessa två journalister då de de facto gjorde något illegalt. Men som film är det helt okej och den som lyser mest är Skarsgård. Det blir såklart aldrig nervigt alá Midnight Express, men på det hela en kompetent produktion.
RustyFilm
2020-09-15
Händelsen i Etiopen (2011–12) med Martin Schibbye och Johan Persson kommer troligen de flesta svenskar ihåg från medierapporteringen då. Här i filmen läggs naturligtvis många detaljer till i denna minnesbild. Filmen är baserad på boken som Martin och Johan skrev efter frigivningen. Peter Birro som skrivit filmmanuset har skruvat till en del av berättelsen, men jag tror nog att sanningshalten inte är allt för mycket rubbad. Ett exempel på Birros extravagans är karaktären Carl Bild (fyndigt och kul). Jesper Ganslandts regi, Gustaf Skarsgårds skådespel (som Martin) och även Sophia Olssons foto är helt strålande, mycket bra. En spännande film som ger fördjupande insikter är det.
Ful_fisk
2020-04-26
Spännande, politisk och driven. Gillar verkligen det här! Man kanske aldrig riktigt kände tyngden och den utdragna processen så fullkomligt, men det var ändå spännande hela vägen, och dessutom fanns det utrymme för oväntad och lyckad humor. Philip Zandéns Carl Bildt är fan fantastisk!
Spook
2020-01-07
Verala spelade riktigt bra i denna tycker jag.
PeterTheW
2020-01-05
Jag gillade den här skarpt!