40 pistoler

Ranchägaren Jessica styr staden Tombestone och sheriffen kan inget göra. Men när den nya sheriffen Griff anländer får hon tufft motstånd.

Originaltitel Forty Guns
Regissör Samuel Fuller
Manus Samuel Fuller
Genre Drama, Western, 50-tal
Skådespelare Barbara Stanwyck, Barry Sullivan, Dean Jagger, John Ericson, Gene Barry, Robert Dix, Jidge Carroll, Hank Worden, Eve Brent

hsimpson
2021-03-30
Fuller, din magnifika filur! Alla filmer jag sett av honom hittills (7-8 stycken vid det här laget) har ju varit skitbra, så nu har han samlat ihop till det högsta betyget. Och på en western, dessutom!
Tonti
2019-06-25
Bland det bästa jag sett av Fuller, med fotografisk bravur och inslag av melodram. Dock ojämn i tonen, vilket känns som något av ett kännetecken för honom.
myslas
2016-12-13
Första western av Fuller som jag sett men förmodligen inte den sista. Mycket är bra här (framförallt Barbara Stanwyck) men filmen lider lite av att man inte kommer någon av karaktärerna in på djupet. Ändå väl värd att se.
2013-06-03
En väldigt sevärd western. Som så många andra bra filmer i genren så fokuserar den på western-samhällets inneboende ohållbarhet och ofrånkomliga förfall, något som skapar en skönt ödesmättad stämning. Jag tror också att mycket utav det som gör genren fascinerande ligger just i det faktum att western-samhället per definition bara kunde existera under en begränsad tidsperiod, och den här filmen lyckas på nåt sätt fånga den känslan. Samtidigt är det verkligen ingen traditionell western, stilmässigt känns den unik och uppfriskande. Barbara Stanwyck är dessutom mycket bra. Problemet ligger dock i den korta speltiden, den är helt enkelt inte lång nog för att man ska kunna utveckla karaktärerna och deras relationer i den grad som hade krävts för ett högre betyg
Lyndon
2012-01-17
Snyggt, rått, eget, intensivt och avigt som bara Fuller kunde göra. En av 50-talets bästa westernfilmer.
thefox
2009-08-04
Riktigt bra western! Strålande kameraarbete och en engagerande regi.
Bomkia
2009-04-02
Stabil western. Fuller gör alltid vettiga filmer. Konstigt nog gillar jag till och med sångerna i denna. 3+
goeran
2005-04-29
En minor classics. Barbara Stanwyck är mycket bra.
Unleashed747
2005-04-28