3.3

3 kvinnor

Den kända skådespelerskan Behnaz Jafari får en vädjan om hjälp från en ung flicka, vars familj vill förbjuda henne att gå på teaterskola. Trots att Behnaz Jafari är mitt i en filminspelning, vänder hon sig genast till sin gamle vän Jafar Panahi. Tillsammans ger de sig iväg för att försöka hjälpa flickan. På sin händelserika resa genom den iranska landsbygden tas de emot med stor gästfrihet, så länge de håller sig till traditionerna.

Originaltitel Se rokh
Alternativ titel 3 Faces
Regissör Jafar Panahi
Manus Jafar Panahi, Nader Saeivar
Genre Drama, 2010-tal
Skådespelare Behnaz Jafari, Jafar Panahi, Maedeh Erteghaei, Marziyeh Rezaei, Narges Delaram

myslas
2019-06-09
Fin meta av Panahi där det traditionella ställs mot det moderna. Vissa scener är underbara men det finns också ett par som känns krystade och tråkiga vilket hindrar ett högre betyg.
Tonti
2019-02-04
Fin roadmovie med den förväntade dosen mänskliga möten och meta. Några mer dramatiska scener övertygar inte helt men annars en lågmäld ride.
goeran
2019-02-03
Jafar Panahis nya film 3 kvinnor (Se Rokh), hans fjärde film under det formellt gällande tjugoåriga förbudet att filma, ger en intressant ögonblicksbild från iranskt landsbygdssliv; och konflikterna mellan modernitet och gammaldags traditioner. Betyg 3.