3.5

3 Idiots

En bollywoodkomedi om tre studenter med väldigt olika bakgrundshistorier som delar rum på ett studentboende.

Originaltitel 3 Idiots
Alternativ titel Three Idiots
Regissör Rajkumar Hirani
Manus Rajkumar Hirani, Abhijit Joshi, Vidhu Vinod Chopra
Genre Drama, Komedi, Romantik, 2000-tal
Skådespelare Aamir Khan, Kareena Kapoor, Sharman Joshi, Madhavan, Rajeev Ravindranathan, Omi Vaidya, Ramalingam, Mona Singh, Boman Irani, Javed Jaffrey, Parikshat Sahni, Amardeep Jha

2021-01-02
Man kan ju inte döma Bollywood utifrån en film. Det finns bra och det finns den här. Visserligen en del fina miljöer och någon vacker melodi i denna, men som helhet är det inte alls någon lyckad Bollywood. Handlingen är ointressant och saknar helt trovärdighet, berättandet spretigt, den är skrikig och gapig, humorn är i allmänhet inte alls kul, det är sentimentalt och överspel överallt. Dessutom lång till ingen nytta. Man kan faktiskt få ut mer av en ganska billig Hollywood-film.
foppa99
2018-01-09
Som alltid, I Bollywood; för mycket o fjanteri.. men fin, charmig, gullig, kul o bra
2016-05-18
Oerhört charmig och trevlig film. På många sätt ganska banal men samtidigt ganska skarp och viktig kritik mot auktoritära strukturer i Indien. Eller inte bara där, annars också. Även kul hur uppfinningsrikedomen hyllas med riktiga lokala uppfinningar och sådär. Sen är 3 timmar lite onödigt långt, men jag var nästan aldrig rastlös. Scener där folk föder barn är aldrig bra och så inte heller här. På det stora hela en ganska stark trea!
#54
2015-08-29
Fånig och sentimental, men det är svårt att inte bli berörd.
todiefor
2015-08-22
Tvåan är inte stabil... men att hans skola hette Skitsal var faktiskt roligt :)
2015-01-16
Denna Bollywood-produktion fick min tid och uppmärksamhet av anledningen att den återkommer då och då på IMDB 250-listan ett tag nu. Då det inte är varje dag man ser indisk film så tog det ett tag att komma in i filmen. Då filmen har en stor del av komedi så underlättades detta dock. Filmen är nästa 3 timmar lång vilket är rätt sanslöst men på något sätt fungerade det. Jag tyckte inte detta var stort filmskapande och på IMDB 250 hör den inte hemma men här finns stunder av underhållning.
Mortiis
2014-01-27
Som ett första möte med Bollywood för min del blev jag faktiskt mer förtjust än förskräckt. Mycket är väldigt over-the-top men oftast på ett skönt sätt och långt ifrån lika utflippat som jag hade väntat mig - vissa musiknummer var till och med svinbra. En sak jag reagerade på var den ganska extrema Volvo-reklamen under filmens sista 45 minuter, varje scen där de åker bil, eller där bilen överhuvudtaget är med i bild, är som en reklamfilm/-foto. Hur som helst, detta var verkligen en härlig film där det hela tiden underliggande allvaret konstant gör sig påmint, och som en helhet är det givetvis en fyra.
2013-12-27
Min första Bollywood-film, och det var ju faktiskt inte så vedervärdigt som jag hade befarat. Här finns verkligen gott om energi och skaparglädje som går som en röd tråd genom hela produktionen, och det gör att man kommer undan med saker som jag annars antagligen hade haft svårt att acceptera. Det är t.ex. gott om klichéer och storyn känns fullkomligt konstruerad, men filmen är också själv medveten om detta och lyckas t.o.m. använda det faktumet till sin fördel stundtals. Humorn är helt klart ojämn, men förvånansvärt mycket funkar ändå, och filmen har också i botten ett sympatiskt budskap. Lite av en åktur är det, och som alla åkturer är den bäst medan den varar, men även så här i efterhand känns trean stabil
2013-12-23
Med fart, fläkt, glädje och tårar for den här filmen fram som ett jehu genom mina sinnen. Det lättjefulla utförandet förtog ändå inte allvaret som också fanns, det var en bra avvägning. Kanske lite på gränset till smörigt, men jag svalde allt.
helenalovett
2013-11-10
Lysande. Bitvis smörig, men på det stora hela var det en rolig film med mycket visdom inbäddat. Bra skådespelare måste jag också tillägga!