3.4

24 Hour Party People

From Manchester with love, Sex Pistols, Joy Division, New Order, Happy Mondays, Stone Roses, The Smiths. Alla har skapat musik som fortfarande äger många musikälskares hjärtan och många av banden har kommit till oss via TV-personligheten Tony Wilson, som startade Factory Records och som sedermera drev den världsberömda klubben Hacienda i Manchester. Från 70-talet och Sex Pistols första spelning för en publik på 46 personer, via 80-talet och sångaren Ian Curtis bortgång, till 90-talet och Happy Mondays uppgång och fall, följer filmen Tony Wilsons berättelse om sina öden och om en musikvåg vars hängivna fans blir fler och fler.

Originaltitel 24 Hour Party People
Alternativ titel Twenty Four Hour Party People, Madchester
Regissör Michael Winterbottom
Manus Frank Cottrell Boyce
Genre Drama, Komedi, 2000-tal, Biografi
Skådespelare Steve Coogan, Lennie James, Paddy Considine, Andy Serkis, Peter Hook, Shirley Henderson, John Simm, Kate Magowan, Simon Pegg

Skapad 2019-12-05 av weng-weng
Steve Coogan som genom flera brittiska teveserier har burit upp sketch efter sketch leder oss här igenom en av de mest fruktbara och betydelsefulla perioderna för senare tids populärmusik. Vi bef...   Läs mer »

Raimo_1985
2016-03-10
Höjer betyget från förra titten (fyra år sedan) med ett snäpp.
CinemaStrange
2015-09-20
Om inte denna är kultförklarad bör den göras det.
KyLLo
2015-04-07
Jag tycker varken att filmen eller mycket av musiken är något vidare. Musik där gruppen exempelvis plinkar på en gitarr på övningsvis och sedan lägger på skrålande falsksång. Det kan knappast bli en värre häxblandning. Även om jag misstänker att det är tänkt att vara annorlunda, provocerande och ska fånga upp intresset hos unga som inte passar in i normer.
precineadd
2014-08-10
det här och inget annat är vad riktigt bra filmer går ut på. form är allt.
Raimo_1985
2012-08-22
Svag trea. Den haltar men det är mycket bra musik och intressanta band.
AddeColciago
2011-07-29
Fantastisk musik, så klart, men var är berättelsen? Alla de intressanta trådarna sker bara i förbifarten, medan Wilsons liv bara är en parentes för mig. Meta-referenserna distansierade mig som tittare ännu mer.
Smutser
2011-06-15
Bra film? Njaa. Intressant film? Ja!!
Samulll
2010-08-08
Bra musik och det är intressant att få in lite musikhistoria i skallen, men den var inte alls intressant på något annat sätt. Det känns som Joy Division trycks ner i smutsen och när Ian dör så skämtar de bort det lite snabbt och det pallar jag inte. En okej film med lite trevlig fakta om vad som hände med Joy Division med flera.
Blink182
2010-05-11
Ball film
Belmont84
2010-02-19
Grisigt bra med fantastiskt soundtrack.