The Angry Street

Sudo och Mori är två studenter som tjänar pengar på att förföra rika unga kvinnor på dansklubbar och lura dem på pengar. Så småningom börjar Mori få dåligt samvete inför vad de håller på med (påverkad av Sudos lillasyster Masako) medan Sudo ger sig allt längre in på brottets bana.

Originaltitel Ikari no machi
Alternativ titel Angry Street
Regissör Mikio Naruse
Manus Mikio Naruse, Motosada Nishiki
Genre Drama, Film-Noir, Kriminalare, 50-tal
Skådespelare Yasumi Hara, Jûkichi Uno, Setsuko Wakayama, Yoshiko Kuga, Keiko Kishi, Chieko Higashiyama, Takashi Shimura, Isao Kimura, Sachiko Murase, Ichirô Sugai, Yuriko Hamada

goeran
2010-07-09
Sevärt försök av Naruse att ge sig på film noir-genren även om delar av filmen känns lite för mycket som en söndagsskoleberättelse (t ex kommer Moris "omvändelse" lite för plötsligt). Intressanta miljöbilder från Tokyo åren just efter kriget; med danssalonger, jazz och svarta börshandel. Bäst bland skådespelarna (eller i vart fall mest nyanserad) är Setsuko Wakayama som Sudos lillasyster Masako. Yuriko Hamada spelar en ny typ av kvinna som Tagami; femme fatale och stor aktör på svarta marknaden.