3.2

1984

Efter ett kärnvapenkrig har världen delats in i tre stater. London är Oceaniens huvudstad. Oceanien styrs av Partiet, under ledning av Storebror, som har total kontroll över alla dess invånare.

Baserad på romanen Nineteen Eighty-Four av George Orwell från år 1949.

Originaltitel Nineteen Eighty-Four
Regissör Michael Radford
Manus Michael Radford
Genre Drama, Science Fiction, 80-tal
Skådespelare John Hurt, Richard Burton, Suzanna Hamilton, Cyril Cusack, Gregor Fisher, James Walker, Andrew Wilde, David Trevena, David Cann, Anthony Benson, Merelina Kendall, Shirley Stelfox

Zebulonm
2021-07-08
Jobbig o seg.
svältaren
2020-05-24
En närapå perfekt filmatisering av Orwells mästerverk. John Hurt är lysande i huvudrollen och även resten av ensemblen fångar på pricken karaktärerna i boken. Min enda invändning är att den kunde ha varit längre!
Jonel
2019-08-01
Har ni inte läst boken, så gör det först. Den här filmen lyckas inte fånga en tiondel av det boken förmedlar. Filmen kan vara häftig att se för att få lite bilder till det som sker i boken. Boken är dock ett mästerverk.
Necross
2019-03-23
Bra film om man behöver inspiration för att ta livet av sig. Förlaga och ämne i all ära, men jag hade svårt att hålla mig vaken.
Qhunden
2016-12-30
Gav en trea först men allt bra med filmen är ju Orwells förtjänst. Ändå tycker jag inte den fångar essensen särskilt väl. John Hurt är jävligt bra dock.
saugox
2015-10-02
Känns förlegad i sin stil och struktur. Dialoger som är starka i boken blir mest utdragna och tråkiga i film format. Man borde nog ha tagit sig större friheter med boken och tänkt om lite.
Engravadlax
2015-07-09
Går säkert att göra en bättre film av boken.

2015-01-24
kjedelig å se på. Men lite naket hjelper alltid. -3.
arruba
2014-12-08
Iden är skrämmande och blir verkligare för varje dag som går, tyvärr lider dock filmen av att den är för tråkig och aldrig riktigt griper tag, där emot förmedelar den känslan av att vara fånge i systemet otroligt bra. Rösterna som ständigt pratar i bakrunden gjorde att man kände sig väldigt illa till mods.
CinemaStrange
2014-11-30
Tror jag skulle behöva läsa boken för att förstå den bättre men gillar endå att den är så rak.