2.4

1941 - Ursäkta, var är Hollywood?

Krigshysteri drabbar området kring Kaliforniens kust efter bombningen av Pearl Harbor. Diverse människor grupperar sig för att försvara den amerikanska kusten mot den stora japanska invasionen.

Originaltitel 1941
Regissör Steven Spielberg
Manus Bob Gale, Robert Zemeckis
Genre Komedi, Krig, 70-tal
Skådespelare Dan Aykroyd, Ned Beatty, John Belushi, Lorraine Gary, Murray Hamilton, Christopher Lee, Tim Matheson, Toshirô Mifune, Warren Oates, Robert Stack, Treat Williams, Nancy Allen, Lucille Benson, Jordan Brian, John Candy, Slim Pickens, Elisha Cook Jr

Zebulonm
2021-05-31
Inte mycket som är roligt här..
Robkiller
2018-01-13
Spielbergs storslagna krigsparodi... det här är rätt risigt, skämten fungerar helt enkelt inte och det blir mest taffligt.. men ändå inte helt ointressant.
2017-03-16
Den här typen av utflippade 70-tals komedieer roar mig inte. Och det här är synnerligen dåligt. Jag tror inte ens jag drog på smilbanden en enda gång. Inte rakt igenom usel, men om man flippar över måste det vara roligt, annars är det bara irriterande.
lilebroer
2015-12-12
Även om Spielberg själv hävdar att inspelningen lär ha varit kontrollerad så har jag svårt att se det. Rykten säger att Zemeckis och Gale's orginalmanus förändrats kraftigt under resans gång. Även Harold Ramis lär ha vart där och pillat även om han blev utslängd, likt fotografen Fraker (som lär ha blivit ersatt av Frank Staley), då man inte sågs dra i samma riktning som Milius (vad var egentligen hans roll) och Spielberg. Att filmen först var en MGM produktion, för att sedan bli något slags samarbete mellan Columbia och Universal visar också tecken på svaghet. När sedan Aykroyd, Belushi (som redan hade börjat prioritera droger och festande framför sin karriär och sitt egna välmående) och även John Landis (som dyker upp på ett hörn) haft sina tassar med på ett hörn så är det lätt att se kompisgängs-mentaliteten sväva iväg. Allt detta, rattat av en regissör som erkänt sitt för stunden genererade storhetsvansinne, så förstår ni att slutresultatet tyvärr inte blir något vidare. Det här är den totala motsatsen till Judgment in Nuremberg och den exakta anledningen till att jag har oerhört svårt för denna typ av ensembleprojekt. Lite som de mer misslyckade galacticos-erorna; helt enkelt för många kockar i köket. LÄS MER OM FILMEN PÅ MIN BLOG - http://theshinbonepost.blogspot.se/2015/12/1941-1979-ld-146-min.html
haajen
2014-12-01
Spielberg gör en Michael Bay, snygga (modell)effekter men ett manus som är en enda röra, tror fan inte jag skrattade en enda gång.
2014-09-28
Steven Spielberg regisserar stjärnspäckad och påkostad krigsslapstick. Vad säger man om det? Vet inte riktigt, men särskilt kul var det inte. Mest bara galen för galenskapens skull och utan någon egentlig story att hålla ihop det hela. Scenerna med Toshiru Mifune och Christopher Lee är det som fungerar bäst (även när Slim Pickens gör dem sällskap), men annars är det inte mycket som är bra. Snyggt foto, dock.
Dutch
2014-01-09
Blev för mycket trams och cirkus. Mifune, Lee och Pickens är dock helt fantastiska.
O´Reilly
2013-11-07
Riktigt bra koncept, men allt blir så jävla rörigt. Alldeles för många karaktärer. Varför inte fokusera storyn på John Belushi och Dan Aykroyd? Ett klockrent radar par hade vi fått då.
RichardEk
2013-07-10
En film som åldrats och inte till det bättre. Det är alltid lite kul att se unga upplagor av Treat Williams, John Candy och många andra skådespelare som skulle bli stora under 1980-talet och det går att ana den hantverksstil som utmärker Spieldberg under samma årtionde. Men det är samtidigt en något träig film, som känns ganska daterad, närmare 1940-talets slapstick än 1980-talets nonstopaction. Filmen har därmed ett större värde som studieobjekt än som komisk filmbehållning i sig.

2013-05-18
Misslyckad Spielberg.