2.7

1492 - Den stora upptäckten

Han hade en dröm och var villig att göra allt för att genomföra den. Han riskerade allt. Och lyckades göra en av världhistoriens största upptäckter.

Originaltitel 1492: Conquest of Paradise
Regissör Ridley Scott
Manus Roselyne Bosch
Genre Drama, Äventyr, 90-tal, Biografi
Skådespelare Sigourney Weaver, Gérard Depardieu, Armand Assante, Loren Dean, Ángela Molina, Fernando Rey, Michael Wincott, Tchéky Karyo, Kevin Dunn, Frank Langella, Mark Margolis, Arnold Vosloo, Steven Waddington

2021-06-18
Jag mins att jag hade filmen på VHS, men jag tyckte den var så totalt tråkig att jag nog aldrig såg färdig filmen...
2020-09-06
Osmaklig historieförfalskning. Dessutom stelt och dåligt gjord.
norenorama
2020-07-16
Allt känns så fake och konstigt, som att en robot har gissat sig till hur människor agerar.
Dutch
2018-07-16
Kollade på Sopranos nyligen och avsnittet där pågen läser i skolan att Columbus var ett monster och Tony då säger att han var en hjälte precis som Ridley och filmen vill föra fram. Sanningen är att det fanns runt 3 miljoner invånare på ön som Columbus fann och när han var färdig med sina eskapader så fanns där runt 50.000. Columbus var ett monster och tack och lov så har folk börjat inse detta. Musiken är I alla fall bra:)

2015-09-30
Delen i Spanien och när Columbus precis anlänt till Nya Världen för att bygga upp en ny koloni var bäst men när Columbus började kriga med indianerna och Moxicas bundsförvanter kändes det som det spårare ur. Men mot slutet återfick filmen stämningen från begynnelsen. Ridley Scott visar ännu en gång vilken mästare han är på att gestalta episka äventyr.
Wonderwall86
2015-04-05
De bästa med filmen är Scenerna som utspelar sig på "fastlandet" hemma i spanien. Alhambra, Sevilla, Salamanca osv. Att den visar ett Spanien som känns verkligt. Inga digitalt storslagna bakgrunder och miljöer.
2014-10-25
Ett äventyr som som hamnar någonstans i mitten. Inte bäst, inte sämst. OK men inte mer. 2+
Robkiller
2014-01-17
Columbus upptäcker amerika. Av någon anledning blir sådana här filmer alltid så tråkiga, även om det är Ridley Scott som ligger bakom. Seg handling, allmänt ointressant och det finns inga karaktärer som går att bry sig om överhuvudtaget. Sen att det är fint att titta på ibland och det delvis är trevlig musik räcker en bit, men inte hela vägen. Största problemet och det som saknas är att filmen inte är episk på något vis. Finns ingen hjälte att heja på som i vissa av Scotts andra filmer som är betydligt bättre...
Berniey
2013-10-07
Det är anmärkningsvärt att Ridley scott inte kunnat göra någonting bättre av denna historien.Det är ganska så tråkigt hela tiden och det finns ingenting som överraskar utan det är berättat helt utan finess och hjärta. Dock godkänt trots allt.
JimCarrey
2013-01-29
Episka skildringar av historiska händelser är uppenbarligen inte Ridley Scotts starka sida. Depardieus Columbus är helt platt. Dialogerna lider av en infantil vilja att lägga historien till rätta. Jag tycker att miljöerna är okej och att det är ett spännande tidsspann. Även Sigourney Weaver räddar det här från en etta på ren charm