3.3

14 toppar: Ingenting är omöjligt

En dokumentär om ett gäng bergsklättrare från Nepal som genomför det alla trodde var omöjligt på förhand: att bestiga de 14 hösta bergstopparna i världen på under sju månader.

Originaltitel 14 Peaks: Nothing Is Impossible
Regissör Torquil Jones
Manus Gabriel Clarke, Torquil Jones
Genre Dokumentär, Äventyr

karlmats
2022-04-13
Det här var då ett jävla projekt. Den här karln är alltså jämngammal med mig, nu är det kanske inte riktigt så att vi har samma förutsättningar då han vuxit upp bland bergen men blotta tanken på att bestiga ett av de här bergen känns ju ganska avlägsen. Kebnekaise kändes som ett lagom äventyr, men Nims resa var helt otrolig. Att med flera berg i kroppen starta en rejäl fest uppe på base camp och klättra upp för ett bakis skapar ju nån form av respekt ändå. Jag hade gärna sett att man fått reda på lite mer om själva klättringen, det blev mycket PR runt omkring och även om naturbilderna är vansinnigt fina och prestationen är enorm så hade man nog kunnat klippt ihop det här lite bättre. Nu står det förvisso 121 minuter här men den var bara 101 minuter och det var kanske lite i kortaste laget för ett projekt med ett sånt här massivt scope. Inte lika rörande som Free Solo, men prestationen är väl värd en titt och 3an känns självklar.
Christofer
2022-02-22
2022-01-15: GALET! Ofattbart.
hsimpson
2022-02-03
Har man sett ett av bergen har man sett alla, mer eller mindre. Så att göra detta till en tvåtimmarsfilm var lite överdrivet. Då blir det utfyllnad med kvasifilosofi, som föregående skribent anmärkt. Svag trea.
OffTheGround
2022-01-16
Hyfsat fängslande om en hyfsat stark personlighet. Men varför måste sådana här filmer alltid innehålla dessa kvasifilosofiska plattityder av typen "When you are in the mountains, you find out who you really are"?
F-M-J
2021-12-09