3.6

Nikita Michalkovs moderniserad remake på Sidney Lumets mästerverk "12 edsvurna män", där vi får följa tolv jurymedlemmar som bestämmer ödet över en tjetjensk tonårspojke som har anklagats för mord på sin styvfar.

Originaltitel 12
Alternativ titel 12 razgnevannyh muzjtjin
Regissör Nikita Michalkov
Manus Nikita Michalkov, Vladimir Mojsejenko, Aleksandr Novototskij
Genre 2000-tal, Kriminalare, Drama, Thriller
Skådespelare Nikita Michalkov, Sergej Makovetskij, Aleksej Petrenko, Michail Jefremov, Sergej Garmasj, Natalja Surkova, Viktor Verzjbitskij, Valentin Gaft, Jurij Stojanov, Sergej Gazarov, Michail Efremov, Aleksej Gorbunov, Roman Madjanov

Sheepy
2023-11-21
En löst baserad remake av 12 Angry Men av den ryske filmskaparen Nikita Mikhalkov (kanske mest känd för Burnt by the Sun). Även här är det tolv jurymedlemmar som måste besegla ödet för en son som misstänks för mordet på sin far. I början tycks fallet självklart, men en jurymedlem sprider tvivel i gruppen. Historien engagerar men vissa val Nikita Mikhalkov har gjort (framför allt alla försök till humor) är extremt märkliga och besudlar filmens gripande ämne. I en inledande scen hittar en av jurymedlemmarna en bh i ett skåp (överläggningen sker på en skola) och uttrycker ungefär ”de måste ge eleverna bra mat, jag har bara sett så här stora en gång tidigare”. I en annan scen gör en medlem en sorts knivdans med mordvapnet och en annan kastar pil med en kanyl. Det blir lite väl mycket gubbsjuk rysk buskis av det hela.
pufred
2020-08-22
Vågat att göra en remake på en av filmhistoriens bästa filmer, för hela världen kommer automatiskt jämföra. Men den här använder premissen och gör något eget, något personligt, och väldigt ryskt av detta med egna arketyper, politiska, sociala kommentarer mm. En sak jag uppskattar hos Mikhalkov är att han kan ta en pjäs, som känns teatral och få en att uppskatta hantverket hos manusförfattare, skådespelare, kameraarbete mm. med en lekfullhet och en berättarglädje som inte känns helt ryskt eller svårsint. Filmen har sina luckor och de har inte ens ett sånt juryssystem i Ryssland.En del klagar på Mikhalkovs personliga åsikter eller relationer, men som film betraktat blir jag inte besviken och tycker detta är en av hans bästa (har sett 10), och en av detta milleniums bästa ryska.
2013-07-24
En ovanligt intressant remake. Rättsfallet och händelseutvecklingen känns till stor del igen, och en del drag hos karaktärerna är också bekanta för den som kan sin 12 Angry Men. Men här finns också tillräckligt mycket som är nytt för att man aldrig ska kunna vara säker på vart det här ska ta vägen. Framför allt har man expanderat historien och anpassat den efter ryska förhållanden, det här blir därför en intressant inblick i det ryska samhället. Samtidigt är det inte helt lätt att hänga med i allting ifall man som jag är relativt oinsatt i de aktuella omständigheterna. Att man har öppnat upp historien för med sig både fördelar och nackdelar, den största nackdelen är helt enkelt att filmen blir mindre tight, här blir det inte lika lätt att hålla reda på jurymedlemmarna och deras utveckling under filmens gång. Men det är välspelat och man bjuds även denna gång på bra dialog, och det är ju också en film som kan stå på egna ben och inte nödvändigtvis behöver jämföras med originalet. Stabil trea
mazquara
2013-06-21
en välgjord adaption, man har lyckats göra en väldigt rysk version av den här historien. nästan lite för rysk, för jag känner att jag tyvärr inte hänger med och i helhet kan uppskatta filmen; jag tror att ryssar får mycket mer ut av detta.
Virgo
2013-03-22
Hm... det här påminner om nåt.. och så kniven... ja! det är 12 edsvurna män från 1957, men på ryska - och ändå något eget.
foppa99
2011-10-12
det bästa o mest spännande e för mig hur Michalkov har gjort något mer, annorlunda o något som "står på egna ben" av den fantastiska förlagan.
srien
2011-06-14
För den intresserade finns mången ryska filmer på youtube, denna finns på följande länk: http://www.youtube.com/user/SubtitledRusMovies#p/c/6BD98468AE3E0677/0/RXaxa3tLto8
2010-02-14
Ola: Jag antar att du såg den ryska utgåvan. Det finns en annan utgåva med betydligt bättre engelsk textning. Angående filmen tycker jag den tar grundstoryn och utvecklar den tillräckligt för att kännas väldigt egen. En del saker funkar väldigt bra, andra mindre bra. En del saker missar mig helt, delvis pga kulturen antar jag. Ojämn men stark trea blir ändå helhetsintrycket.
ezeikel
2009-07-09
Nikita Michalkov är en god vän till herr Putin. Jag undrar hur kritisk den kan fä lov att vara.
Ola_Schubert
2008-09-13
Vad synd! Den engelska textningen är nästan helt obegriplig, och dessutom tickar den på snabbt. Måste vara maskinöversatt till kinesiska först och sedan tillbaka till Engelska. För denna variant av det klassiska mästerverket "12 edsvurna män" verkar synnerligen intressant: En tjetjensk misstänkt ung man i en rysk film som mycket väl kan vara kritisk emot situationen i tjejtenien eller i alla fall ställer intressanta frågor om den, är synd att gå miste om. Så jag får försöka få tag i filmen med en vettig svensk textning, för det hela verkar vara en helt klart intressant remake. Inget betyg kan sättas eftersom jag gav upp efter ca 30 minuters tittande.