3.2

Ip Man 2

Uppföljaren fokuserar på Ip Mans invandring till Hongkong 1949, där han försöker att propagera för sin kampsportsdisciplin Wing Chun.

Originaltitel Yip Man 2: Chung si chuen kei
Alternativ titel Ip Man 2: Legend of the Grandmaster, Ye Wen 2: Zong shi chuan qi
Regissör Wilson Yip
Manus Edmond Wong
Genre Drama, Biografi, Action, 2010-tal
Skådespelare Donnie Yen, Sammo Hung Kam-bo, Simon Yam, Kent Cheng, Fan Siu-wong, Lo Meng, Fung Hark-on, Darren Shahlavi, Huang Xiaoming, Lynn Hung, Li Ze, Calvin Cheng Ka-sing, To Yu-hong, Charlie Mayer

distinkt
2018-06-19
en ganska gräslig film fylld till brädden med nationalism. slagsmålen är knappast bra nog för att kompensera för det, särskilt som det då är vettigare att se nån gammal shaw brothers-film istället. de enda positiva är att donnie yen är gullig och att han röker vid några tillfällen.
haajen
2017-12-05
Typ samma film en gång till men med Sammo Hung och snäppet bättre fighter så blir detta min favorit i Ip Man trilogin.
Erinaceus
2017-07-16
Egentligen en rätt så dålig film, men slagsmålsscenerna håller såpass hög nivå att det ändå blir en svag trea.Som Engravadlax säger är de västerländska skådespelarna riktigt usla.
Bomkia
2017-03-26
Storyn är som vanligt tunn och skådespeleriet är pantomi-nivå, men fighterna är underhållande. Alltid roligt att se Sammo Hong. 3+
Körsbär
2016-12-07
Nej denna film är inte bättre än orginalet, det är mycket svårt o göra något sådant. Dock så är det ingen dålig film tycker filmen vågar o det gillas mycket! Det blir en svag fyra.
Portugallien
2016-04-17
Engravadlax
2016-04-13
Ett tag sedan jag såg första Ip Man, men har för mig att koreografin var den enda behållningen, samt att det var ganska låg nivå på manus och skådespel redan då. Ip Man 2 blir ofta fånig, specialeffekterna är lika dåliga som i kung fu-film för 40 år sedan, och det är ingen som spelar bra; språkbarriären gör det kanske mindre uppenbart vilken nivå de kinesiska skådespelarna håller, men de västerländska är iaf så sanslöst dåliga att det gör ont att både se och höra dem.
spielmitmir
2016-03-21
Jaja, det är förutsägbart och kliché och allt det där, och de västerländska karaktärerna är apdåliga, men jag måste ÄNDÅ ge den en fyra! Jag älskar Donnie Yen som Ip Man och fotot är fantastiskt. Många coola scener förutom "slutstriden" (som jag tycker folk fokuserar för mycket på i sina recensioner). Scenen på fiskmarknaden är hur cool som helst! :D
2016-02-15
En kinesisk Rocky 4 är nog den bästa sammanfattningen man kan göra. Sen tycker jag inte att koreografin är alls lika bra här som i första. Men svårt att avgöra om det beror på mitt minne eller hur det faktiskt är. Jag uppskattade den iaf inte så mycket här.

2015-09-21
ikke i nærheten av eneren. En kinesisk propagandafilm a la Rocky IV. -3