1.7

Den 7:e dvärgen

När prinsessan Rose var ett litet spädbarn lade den onda häxan Dellamorta en förbannelsen över prinsessan som innebär att hon skall sticka sig i fingret på ett vasst föremål innan hon fyller 18. Som en följd av sticket kommer hon och hela slottet falla in i en hundra år lång sömn som bara kan brytas av en kyss av sann kärlek. När allt sker precis i enlighet med Dellamortas förbannelse är det upp till sju dvärgar att rädda Roses kärlek Jake så att han kan rädda Rose och därmed hela riket.

Originaltitel Der 7bte Zwerg
Alternativ titel Den sjunde dvärgen, The 7th Dwarf
Regissör Boris Aljinovic, Harald Siepermann
Manus Harald Siepermann, Daniel Welbat, Douglas Welbat
Genre 2010-tal, Äventyr, Animerad, Komedi, Familjefilm, Fantasy
Skådespelare Otto Waalkes (röst), Nina Hagen (röst), Mirco Nontschew (röst), Ralf Schmitz (röst), Boris Aljinovic (röst), Norbert Heisterkamp (röst), Gustav-Peter Wöhler (röst), Martin Schneider (röst), Henning Nöhren (röst), Mia Diekow (röst), Peter Weck (röst)

andersg
2021-10-30
Tar med mig en oneliner om hålet i båten, inget mer.
spielmitmir
2015-05-15
Såg den (tyvärr) på svenska med ungarna, men hade gärna sett den med Nina Hagen som originalröst! Annars känner man mest för att antingen 1) ge den sjunde klantdvärgen smisk eller 2) kräkas av nuttighet över den sjunde klantdvärgens bebisliknande framtoning. Draken räddar storyn från en etta. Jag gillar drakar helt enkelt.