Nylansering av Sveriges främsta filmcommunity

Filmtipset har varit hem för Sveriges alla filmälskare i snart 20 år. Nyligen lanserade vi vår helt nybyggda sajt. En del funktioner från den gamla sajten finns inte längre kvar, samt vissa funktioner är ännu begränsade tills dess att vår utvecklare hinner ikapp med all kod som ska skrivas.

Vi finns här för dig - du kan lämna både ris och ros angående nya sajten i vårt forum. Din feedback gör att vi kan göra nya Filmtipset bättre än det någonsin varit.

STATUS FÖR VIDAREUTVECKLING OCH INFO
Just nu förbättras sök-funktionen, möjlighet till export är på ingång, ytterligare sorteringsfunktioner samt mer statistik. Och även en del annat!

Den svenska spelmarknaden i siffror

Att spela på casinon, eller att betta på olika sporter, har blivit allt vanligare med hjälp av teknikens framfart - som gjort det både lättare och säkrare att spela. Förr i tiden vallfärdade gemene man till diverse platser där de erbjöd spel och casinon, men nu finns allt tillgängligt hemma i soffan. Du kan även välja om du vill spela på din dator, din surfplatta eller på din mobila enhet. Att spela på casinon blir även det mer och mer populärt och man kan säga att det råder lite av en Casinofeber runt om i de svenska hemmen.

En växande marknad
Om man jämför med när man tidigare spelade på ett faktiskt casino så ser marknaden helt annorlunda ut idag - och en stor majoritet väljer att spela hemifrån via nätet. Det näst mest populära är att spela i en spelbutik, men även att spela på jobbet, på skolan eller när man åker kollektivt blir omnämnt i en utredning som spelinspektionen gjort. Där framkommer det även att cirka 32 procent av de som någon gång spelat online för att vinna pengar - spelar cirka en gång i kvartalet. Och 27 procent angav att de spelar varje månad eller oftare - men endast 16 procent spelar varje vecka.

Lotter och nummerspel vanligast
Hela 60 procent av de som spelat det senaste kvartalet har angett att de helst spelar på nummerspel eller lotter. På en delad andraplats med 36 procent vardera kommer trav eller betting på annan sport - vilket visar att man gärna spelar både på turspel och sportsbetting. Även olika spel på casinon var populärt och var femte som spelat senaste kvartalet hade även spelat på casinospel såsom slots och cirka var tionde har även prövat på bingo eller poker.

Casinon med svensk spellicens
På frågan om varför de helst spelar på ett casino med svensk spellicens svarade merparten att det beror på att det känns tryggt, säkert och att de har kontroll över spelandet. Många ansåg även att det är seriösa aktörer på marknaden som har svensk licens - men även att de kontrolleras av svenska myndigheter spelade en roll. De anledningar som hade mindre betydelse var att sidorna är på svenska, att de bidrar till skatteintäkter till Sverige och att de jobbar för att förhindra spelproblem.

Casinon utan svensk spellicens
Av de som spelat online senaste kvartalet uppgav endast sju procent att de spelat på ett casino utan svensk spellicens - och de flesta var mellan 18 och 29 år. De största anledningarna att spela på bolag utan svensk licens var att de anser att de ger bättre bonusar och bättre odds. En stor del visste inte vilka casinon som har svensk licens eller inte - och vissa spelar på andra bolag för att de spärrat sig från spel på Spelpaus.se. Den vanligaste åldern att använda sig av Spelpaus.se är 36 år för kvinnor och 32 år för män - och 80 procent av de som stängt av sig för spel är mellan 19 och 47 år.

Som vid allt spel är det viktigt att sätta en spelbudget och sen hålla sig till den - så att spelandet förblir ett nöje och inte går ut över din privata ekonomi.

Läs mer »

Kommer VR och annan teknologi att revolutionera film- och spelbranschen?

Du har säkerligen hört talas om VR eller till och med kommit i kontakt med tekniken på ett eller annat sätt, eller hur? Tekniken må ha existerat ganska länge, men det är först under de senaste åren som tekniken har blivit bra och billig nog att faktiskt breda ut sig i samhället.

Om du har testat någon typ av modern VR-enhet vet du hur verkligt det känns, och tekniken blir bara bättre och bättre för varje dag som går. Samma sak gäller även för andra typer av teknologier, t.ex. AR, med mera. Därmed är sannolikheten stor för att vi snart kommer att få se dessa tekniker breda ut sig till den verkligt stora massan, inte bara de som är intresserade av den.

VR breder ut sig i samhället
Oculus Quest och andra liknande enheter har bokstavligen tagit världen med storm. Enheterna är betydligt bättre än dess föregångare, och gör att du inte behöver extremt dyr utrustning för att få en bra upplevelse inom branschen. Här går det att ta del av virtuella miljöer, oavsett om det handlar om att klättra i berg, köra bil, spela skjutspel eller online casino spel. Men det går även att se på film och serier.

Även om VR inte har ersatt de andra enheterna än, tar den över marknadsandelar för varje dag som går. Det traditionella sättet att ta del av film- och serier kan helt enkelt inte bidra med samma uppslukande upplevelser, vilket gör att det förmodligen kommer att ersättas av VR och annan teknik i framtiden.

VR tar steget in i iGaming-sektorn
Just nu må inte VR har ett särskilt stort finger med i iGaming-sektorn, men det finns faktiskt ganska många spel som tillåter en mer uppslukande upplevelse med hjälp av ett par VR-glasögon, t.ex. olika typer av bordsspel.

Detta kommer med allra största sannolikhet att bli allt vanligare i takt med att enheterna blir billigare och mer tillgängliga för gemene man, men även när spelutvecklarna väljer att utveckla fler spel för just dessa syften. Med tanke på hur snabbt branschen rör sig är en sak säker - casinot har dina favoritspel.

Framtiden inom filmbranschen
Framtiden inom filmbranschen är oerhört spännande. Tekniken utvecklas snabbare än någonsin, och stora resurser läggs på just spel- och filmbranschen. Därmed kommer vi garanterat att få se en hel del banbrytande och innovativ teknik under de kommande årtiondena, vilket förhoppningsvis tar filmupplevelsen till nästa nivå.

VR och AR har ett stort finger med i detta, men det kommer säkerligen även att lanseras andra typer av tekniker som vi ännu inte riktigt vet är möjliga. En sak som är säker är att framtiden är ljus inom filmbranschen.

Läs mer »

Det bästa sättet att hitta casinobonusar

Det finns tusen olika sätt att hitta nya casinobonusar där ute. Det ena mer komplicerat än det andra. Därför är det tur att det finns sidor som Svenskacasinon som listar alla aktuella och bästa bonusarna som finns på marknaden. Oavsett vad för bonus du föredrar så kan du på ett enkelt sätt hitta dem. Klicka här för att tas till deras webbplats. Skulle du behöva hitta all denna information på egen hand så hade det blivit omöjligt. Idag finns det så otroligt många olika spelbolag på marknaden vilket innebär att det också finns otroligt många olika bonusar. Det kan vara lite svårt att hitta information om vilka regler och villkor som gäller när man ska spela på specifika sidor. Det kan finnas dolda omsättningskrav eller något annat i den stilen. Det gör också Svenskacasinon åt dig. De listar tydligt vilka regler och villkor som gäller. Du slipper med andra ord gräva bland alla jobbiga regler själv, utan får de absolut viktigaste presenterade för dig innan du ens gått in på sidan. Sen när du har hittat en sida som erbjuder en bonus som du vill ta del av så är det bara att direkt sätta in pengar och börja spela. Du behöver inte ta reda på någon mer information, då du fått den redan innan du ens registrerat dig. Eftersom att svenska casinon endast får erbjuda bonusar vid registrering så får du alltså den bonus som erbjuds som välkomstbonus. Detta gör det också extra viktigt att hitta någon som passar dig och dina preferenser. Du kommer inte få några fler på den sidan du väljer. Så, välj med omsorg.

Vilken bonus ska jag välja?
Att välja bonus är inte alltid det lättaste valet. När du kollar så kommer du märka att det finns många liknande bonusar, och liknande spelsidor. Men, den ena är ju aldrig exakt samma som den andra. Det är mer eller mindre alltid något som skiljer sig. Och, precis som alla andra svenska casinon så är pengarna du kommer vinna när du omsatt din bonus skattefria. Så, det tråkiga men sanna svaret på frågan är att det bara är du som kan veta vilken bonus du ska välja. När du kollar efter free spins-bonusar så bör du se till att välja ett casino som erbjuder gratissnurr på något spel du gillar. Är det insättningsbonusar du letar efter så bör du välja ett erbjudande som passar dig när det kommer till omsättningskrav och summa. Lycka till och glöm inte ha kul med din nya casinobonus.

Hur påverkar filmer oss?

Det finns inte ett enkelt svar på frågan. Alla upplever filmer olika och tolkar den på skilda sätt. En film kan underhålla, skapa debatt, påverka och informera oss på olika sätt. Att film är ett kraftfullt medium som kan användas på många sätt är känt. Aktuella händelser i samhällen, livet,debatter, händelser och personer påverkar ofta innehållet i filmens värld.

Efter att man sett en film kan man fråga sig:
Vad handlade filmen om? Var det någon särskild person eller scen som gjorde starkare intryck än andra? Vilka känslor satte den igång? Hur skulle du vilja beskriva filmen i sin helhet? Var filmen traditionell, det vill säga hade den en form man kände sig bekant med eller var den formmässigt utmanande?

Kan man jämföra en filmupplevelse med en lucky casino upplevelse? Det finns visserligen många filmer med casino inslag. Det finns säkert några gemensamma likheter vad gäller film och casino. Man kan exempelvis bli både film och spelberoende. Därför är det viktigt att känna till spelpaus. Att spela ansvarsfullt är viktigt.

Tre av de mest centrala sakerna som vi vet om filmens effekter på oss:
För det första kan film ha en stor inverkan på vad vi tycker är normalt eller inte. Vi jämför ofta verkligheten med hur den ser ut i filmer, och det kan leda till att vi uppfattar vissa saker som mer "normala" än de faktiskt är. Det gäller exempelvis hur vi ser på kroppar, relationer och beteenden.

För det andra kan filmen få oss att känna starka känslor - både positiva och negativa. En studie visade till exempel att personer som hade sett en mycket skräckinjagande film hade svårare att sova den natten efter, jämfört med personer som inte hade sett någon film alls.

För det tredje kan filmen också påverka hur vi beter oss i verkligheten. En studie visade till exempel att människor som hade sett en våldsam film var mer benägna att agera våldsamt mot andra, jämfört med personer som inte hade sett någon film alls.

Starka känslor
Det är dock viktigt att komma ihåg att filmer bara är fiktion - de speglar inte alltid verkligheten. Och det är också viktigt att tänka på att alla upplever filmer olika. Så om du har sett en film som gör dig obekväm eller orolig, prata med någon om det - det kan hjälpa dig att förstå vad det är som gör dig obekväm och kanske till och med hantera de känslor du har. Det är aldrig fel att söka professionell hjälp för att bearbeta starka känslor.

Det finns alltså ingen enkel svar på frågan "hur påverkar filmer oss?". Men det finns några gemensamma teman i forskningen som kan ge oss en idé om vad filmen faktiskt gör med oss. Och kanske är det viktigaste att komma ihåg att vi alla upplever filmer olika - så om du har sett en film som gör dig obekväm eller orolig, prata med någon om det. Det är aldrig fel att även fundera på att söka professionell hjälp för att bearbeta starka känslor.

Spela casino hemma

Sugen på spela casino utan att behöva lämna soffan? Ingen fara, det finns hundratals olika casinon på nätet som du kan spela hemifrån, allt du behöver är en mobiltelefon och BankID.

Hur fungerar nätcasinon?
Nätcasinon är precis som ett vanligt casino, den enda skillnaden är att du kan spela var som helst, det enda du behöver är en mobiltelefon med internet och BankID. När du väl har skapat ett konto så kan du göra en insättning för att börja spela.

Många nätcasinon erbjuder även möjlighet att spela med låtsaspengar, så att du kan testa casinot innan du sätter in riktiga pengar.

Vad behöver man för att spela online?
I dagsläget är det väldigt enkelt att komma igång med att spela casino på nätet. Allt du behöver är en mobiltelefon och BankID, så kan du börja komma igång med spelandet inom några minuter. Här kan du se och jämföra olika casinon som använder BankID https://bettingsajter.se/bettingsidor-med-bankid.

Vad vill du spela?
Det finns hundratals olika nätcasinon och det finns ännu fler olika spel. När du väl skall välja ett nätcasino, tänk på vad du vill spela så att casinot har dina favoritspel.

Nuförtiden så finns det även live casino. Live casino innebär att det streamas live så att du kan se bordet och dealern i realtid, du kan även kommunicera med dealern via chatten.

Utnyttja bonusar och erbjudanden
Innan du väljer ett nätcasino, se till att jämföra dem olika erbjudanden och välj det som är bäst för dig. Många nätcasinon dubblar din första insättning, dumt att tacka nej till extrapengar. Det kan vara viktigt att se över villkoren för bonusen du väljer, ibland får det bara användas på vissa typer av spel. Läs igenom villkoren så borde det stå vad som gäller.

Nätcasino med svenskt spellicens
Du kanske har hört om svenskt spellicens, det är helt lagligt att spela på nätcasinon som inte har svenskt spellicens. Vi rekommenderar dock att man väljer ett nätcasino med ett svenskt spellicens.

Här är några fördelar:

• Skattefria vinster
• Casinot måste följa svenska lagar
• Tryggare och säkrare
• Enkelt att verifiera sig med BankID
• Texten måste vara på svenska
• Mindre risk för spelmissbruk

Slutsats
Spela casino på nätet skall vara kul och underhållande, som tur är så har du flera olika nätcasinon att välja på. Testa gärna flera olika tills du hittar ett casino som passar dig och har dina favoritspel. Utnyttja bonusen så får du lite extrapengar att spela med. Lycka till och ha kul på borden!

Läs mer »

Fantastiska casinofilmer alla måste se

Det finns många riktigt bra filmer om just casinon. Med både drama samt spänning runt spelindustrin blir det en utmärkt underhållning i filmvärlden.

Det har länge varit underhållande för oss att spela om pengar. Casinobranchen växer hela tiden och har från att bara funnits fysiska casinon kommit mer och mer casinon till nätet där du kan spela på casino utan konto precis när du vill. Dock ligger filmindustrin inte i fas med framfarten av nätcasinon så i casinofilmer utspelar sig handlingen oftast på fysiska casinon.

Spännande underhållning
Att vara åskådare kan vara precis lika spännande som att själv spela. Så vi har listat några av de mest fantastiska casinofilmer du bara måste se här nedanför.

Skulle du efter allt filmtittande om casinospel själv vara sugen att prova dina chanser så finns det bland annat Svenska jämförelsesajten casinoutankonto24 där alla BankID casinon och casino utan konto listas, alla casinon de listar har svensk licens och erbjuder snabba uttag samt BankID-verifiering.

The Last Casino
Handlingen är rätt enkel i The Last Casino. En lärare upptäcker att tre av hans studenter är matteexperter och rekryterar dem till att lära sig korträkning. Att räkna kort är något som inte uppskattas av de som har och driver spelverksamheter. Det blir en orättvis fördel för de som kan räkna kort när det gäller Blackjackborden.

Kan man räkna korten försvinner en del av chansfaktorn som casinon förlitar sig på. När läraren samt hans studenter börjar att spela så regnar vinsterna in ganska snart. Mycket spänning samt rabalder är att vänta när casinona försöker få stopp på studenterna.

Croupier
I filmen Croupier finns det en hoppfull skribent som söker efter ett nytt tema att skriva om. Hans val faller på casinons värld och han tar en anställning på ett casino. Där får han rollen som croupier som innebär att han har ansvar för alla olika spelbord. Genom sin resa bland spinnande rouletter samt enarmade banditer får man följa honom och hans upptäckter i den världen.

Glada vinnare, ledsna förlorare samt fyllda bankvalv, två olika historier berättas. En av historierna är den ytliga som fokuserar på händelserna runtom skribenten. Den andra historien är en mer djup analys av den ständiga jakten på framgång och spänning och vad girighet kan komma att leda till.

Hard Eight
Handlingen i Hard Eight följer två spelare som är professionella. Sydney som är lite äldre tar den yngre John under sina vingar när de tar sig fram mot de stora vinsterna i casinovärlden. Allt går i början bra för radarparet och de kan försörja sig bra på framgångarna vid pokerborden.

Däremot uppstår det ett hinder, en förälskelse. En servitris dyker upp och John blir snabbt kär i henne. Inte långt där efter börjar hans fokus brista och kärlekens närvaro börjar sakta men säkert försämra hans förmåga att spela hem de stora vinsterna.

Ocean’s Eleven
Ett kriminellt gäng ska bli rika genom att råna i Las Vegas på casinon. Huvudpersonen Ocean har precis kommit ur fängelset med en plan, han vill stjäla massor med pengar från tre olika casinon på en och samma kväll. För att få jobbet gjort ordentligt behöver han 10 män till som alla har olika specialiteter.

Efter rekryteringen börjar den minutiösa planeringen för att lätt kunna bryta sig in i det högteknologiska, underjordiska valvet som den kvällen bör innehålla minst 160 miljoner dollar.

Rain Man
I filmen Rain Man kommer Charlie från ett liv av kvinnor, festande samt märkeskläder. Plötsligt blir han tvingad att ta hand om sin bror Raymond, som har svår autism. De två reser ut i USA, där Charlie försöker ta hand om Raymonds excentriska sätt att se på livet. När en burk med tandpetare ramlar ner på golvet och alla tandpetare ramlar ur kommer Raymond snabbt fram till att det var 246 tandpetare där i, vilket visar sig vara rätt.

Med den vetskapen om Raymond tar sig Charlie till ett casino med Raymond som är förvirrad. De börjar räkna kort vid Blackjackbordet och det blir en liten tur mot kriminalitet som följd.

Äldre nyheter »