Nylansering av Sveriges främsta filmcommunity

Filmtipset har varit hem för Sveriges alla filmälskare i snart 20 år. Nyligen lanserade vi vår helt nybyggda sajt. En del funktioner från den gamla sajten finns inte längre kvar, samt vissa funktioner är ännu begränsade tills dess att vår utvecklare hinner ikapp med all kod som ska skrivas.

Vi finns här för dig - du kan lämna både ris och ros angående nya sajten i vårt forum. Din feedback gör att vi kan göra nya Filmtipset bättre än det någonsin varit.

STATUS FÖR VIDAREUTVECKLING OCH INFO
Just nu förbättras sök-funktionen, möjlighet till export är på ingång, ytterligare sorteringsfunktioner samt mer statistik. Och även en del annat!

Spel drar stor nytta av filmens dragningskraft

För den som spelar mycket på slots online är det en självklarhet att de här spelen börjar med ett filmintro. Även casinosajter använder sig av filmmediet för att skapa en viss stämning och ett tema som känns unikt och spännande. Man spinner en story omkring påhittade karaktärer och på så vis får spelen liv på ett väldigt innovativt sätt.

Alla tycker om en berättelse
Att ta klivet från att skapa regelrätta spelautomater med hjul och symboler till att utveckla maskiner som bygger på berättelser är inte alls långsökt. Om det är något vi människor har gemensamt så är det intresset för berättelser. Det är därför som svenska, engelska, franska såväl som finska kasinosajter har filmen som ett designgrepp både för sajt och spel.

Nu är det förstås så att svenska såväl som internationella casinosajter använder sig av samma spelproducenter. Spelen från svenska NetEnt syns i casinon för många olika länder. Deras Gonzo är så mycket mer än en kul figur. Tack vare filmelementet i sloten Gonzo’s Quest har karaktären fått ett helt eget liv.

Hur fungerar film i spel?
När vi ser på slots från spelföretag som NetEnt används filmelementet på flera sätt. För att visa temat för sloten och ge spelaren en story att fundera på börjar spelet med ett intro. Här får vi veta vilka karaktärerna i spelet är och vad de har som målsättning. Det kan vara allt från ett gäng grisar som fruktar vargen till en liten äventyrsgubbe som ska hitta guld i djungeln.

När spelet väl är igång kommer filmen tillbaka i form av korta bonusklipp som kan aktiveras av särskilda symboler. Gränsen mellan film och interaktivt spel suddas ut och det är det som gör att spelaren får känslan av att vara inne i en virtuell värld. Det handlar om mer än chansen att vinna pengar, det handlar ju om en berättelse!

Spel på filmer
Det finns förstås spel som är byggda på en specifik film. Det kan vara tecknad film såväl som en klassiker som många tycker om. Här är det helt uppenbart att man försöker göra spelet mer attraktivt med filmklipp från den ursprungliga filmen. Ett exempel på detta är slotsen som bygger på Alien-filmerna.

Film och ljud påverkar oss emotionellt
Tänk på en film som du såg för länge sedan men aldrig kan glömma. Kommer det ett soundtrack i tankarna? Kanske Alanis Morrissetts låt för filmen City of Angels där Meg Ryan fick ihop det med en ängel. Eller varför inte filmmusik från Rocky som får dig att tänka att du också borde dricka rått ägg och ge dig ut och springa?

Speltillverkare vet att musik väcker känslor och att den gör att vi kommer ihåg ett tema och berättelse mycket länge. Därmed kan vi se att de lånar både bildeffekter i form av animationer och ljudeffekter i form av musik och mer från filmens värld för att lyckas med sina spelkreationer.

Det kan vara så att vissa spel som tycks ha så simpla teman som aldrig hade blivit en hit som filmer ändå blir stora sensationer på casinon världen över. Detta för att de berättar en story och får spelaren att vilja återkomma på grund av filmen och musiken. Något att tänka på nästa gång du loggar in på ett casino för att välja en spelautomat…

3 casinospel som gjorts populära av filmvärlden

Filmvärlden är full av casinoromantik. I alla tider har fått bevittna flertalet klassiska, och mindre klassiska, karaktärer sätta sig vid spelbordet – och det innebär nästintill alltid stor underhållning och dramatik.

Vi är många som utvecklat ett sug för casinospel efter att ha sett James Bond i någon av de klassiska filmerna eller Danny Ocean i Ocean’s-filmerna. I och med den växande marknaden för nätcasino är det i dag lätt att få utlopp för detta spelsug. Numera finns flertalet nätcasinon där vi snabbt och enkelt kan få tillgång till den dramatik och spänning som casinospel kan innebära. Läs mer hos snabbastcasino för att hitta casinon med snabbast och bäst villkor.

Casinospelen som är bäst att spela online
De flesta casinospelen fungerar minst lika bra online som på fysiska casinon, vare sig det gäller slotmaskiner eller kortspel. Nedan följer tre casinospel som gjorts populära av filmvärlden och som är perfekta att spela online.

Blackjack
Blackjack är ett av de mest klassiska och populära casinospelen, både online och på traditionella casinon. Vi har sett karaktärer spela detta i massvis med filmer, två av de mest kända exemplen kommer från filmen ”21” från 2008 och från Martin Scorseses film ”Casino” från 1995. I en klassisk scen i Casino ska Nicky Santoro (spelad av Joe Pesci) spela en omgång Blackjack – utan större framgång.

Men faktum är att den stora fördelen med blackjack, och vad som gör det så populärt, är dess enkelhet. Blackjack är ett bra alternativ oavsett om man tänkt spela en längre tid eller om man bara har några minuter över. I spelet har du endast en motståndare – dealern. Ni båda har som mål att plocka på er rätt antal kort i syfte att komma närmre summan 21 än den andre.

Baccarat
Baccarat är ett spel där det inte är särskilt svårt att förstå den främsta anledningen till dess popularitet. Kortspelet kallas för James Bonds favoritspel och förekommer i många av filmerna om Agent 007.

Även detta spel kan spelas av nästan vem som helst då det inte kräver några större förkunskaper. Spelet går helt enkelt ut på att avgöra vilken av två händer, spelarens eller dealerns, som kommer närmast siffran 9 och därmed vinner. Det går enkelt och snabbt då du under spelets gång endast står inför tre val: spelarens hand, dealerns hand eller oavgjort.

Poker
Poker är utan tvekan det casinospel som förkommit mest frekvent i filmhistorien. Vi har sett mängder med klassiska karaktärer sätta sig vid pokerbordet, däribland Mike McDermott (Matt Damon) i ”Rounders” (2003) och på senare dagar Molly Bloom (Jessica Chastain) i Aaron Sorkins Golden globes-belönade regidebut ”Mollys Game” (2017).

Poker finns i flertalet former på nästintill varje nätcasino du besöker, den mest populära varianten är Texas Hold’em. Här samlas flertalet spelare runt det virtuella bordet i syfte att tillskansa sig en bättre hand än motståndarna och därmed ta hem det som ligger i potten. Spelet går inte lika snabbt som blackjack och baccarat, vilket gör att spelarnas nerver sätts på prov.

Läs mer »

Filmerna som väckt vårt intresse för sport

Hur man än fått sitt intresse för sport är det allmänt känt att filmer har stor inverkan på folks intresse för idrott och olika sporter. När någon storfilm kring en viss sport släpps har intresset ökat dramatiskt för just den sporten en tid efter premiär. Det gäller både utövande, publiktillströmning och betting. Så här har det varit genom tiderna

Öka spänningen med betting
Med hjälp av internet och online betting har spel på olika sporter blivit väldigt populärt. Vissa bettar på den sport som de själva är aktiva i, det kan förklara varför fotboll är så stort på bettingsidorna i Sverige. I USA däremot står fotboll, soccer, bara för en bråkdel av bettingsidorna om man jämför med baseball som är betydligt större.

Vill du veta mer om vilka spel och sporter du kan betta på som inte finns i Sverige ska du helt klart kolla in betting utan svensk licens. Här finns ett gigantiskt utbud som du inte kommer åt från enbart svenska sidor.

Filmer från sportens värld du bör ha koll på:
Sport är till för alla
Tjejligan med Tom Hanks och Madonna i huvudrollen har med ganska stor säkerhet många tjejer till att testa på baseball. En annan film som har fått många att få upp ögonen för baseball är filmen 42 med Chadwick Boseman och Harrison Ford i huvudrollerna, filmen tar upp rasismen och svårigheterna som Jackie Robinson som svart man i USA mötte under 1940-talet trots att han var en sportstjärna.

Goon och Youngblood
Inom hockeyn finns det flera filmer som kan ha fått upp ögonen på sportfansen och kanske har lett till att man har börjat spela på oddset. Filmer som Goon och Youngblood är i princip ett måste att se om man gillar hockey.

Pengar, hästar och fart
Filmen om galopphästen Seabiscuit är inte bara en film för hästfantaster utan är även intressant för den som gillar att spela på hästar både i Sverige och utomlands. Sporten är stor i stora delar av världen men värt att nämna är USA, England och Förenade Arabemiraten. Vinstpengarna för den häst som vinner kan vara riktigt stora och spelandet kan omsätta massor med pengar.

Basket har givit oss några historiska filmer
En sport som inte är jättestor i Sverige men som verkligen har gjort avtryck i filmvärlden är basket. 1992 kom White men can´t jump med Woody Harrelsson och Wesley Snipes I huvudrollerna. En av de första animerade filmerna som kom var Space Jam (1996) där spelade Michael Jordan sig själv tillsammans med Looney-Toones figurerna. Sist men inte minst av basketfilmerna måste man nämna Coach Carter med Samuel J Jackson som tränaren som fattar ett kontroversiellt beslut.

Spela ansvarsfullt
Sist men inte minst viktigt: Många får problem med spelande och utvecklar ett beroende. I Sverige finns bra stöd att tillgå om du är orolig för din egen del eller fr någon i din närhet. Använd Spelpaus.se när du vill bromsa ditt spel, tänk bara på att den endast pausar ditt spel från sidor med svensk licens.

Läs mer »

Sportdokumentärer du inte får missa

När man pratar film tenderar diskussionen att handla om klassisk spelfilm, vilket är helt förståeligt. Klassikerna är många och med dagens teknik och regissörernas skicklighet skapas berättelser som är svåra att toppa. Men i den här artikeln vill vi slå ett slag för dokumentärer – mer specifikt sportdokumentärer.

Det finns få filmgenre som kan framkalla riktiga rysningar som en välproducerad sportdokumentär. Att få följa med en spelare eller ett lag bakom kulisserna, genom toppar och dalar, är underhållning när den är som bäst. Läs vidare för en salig blandning av sportdokumentärer du bara inte får missa.

E-sport levererar högkvalitativa dokumentärer
En sport som blir alltmer vanlig är e-sporten, som har kommit att bli en miljardindustri. Detta visar sig även i produktionen runtomkring det som händer på datorskärmen. I början av 2020 släpptes ”True Sight: The International 2019 Finals”, en otroligt välproducerad dokumentär skapad av speldistributörerna Valve.

Tittaren får följa med de två finallag som gör upp om hundratals miljoner kronor framför flera miljoner tittare världen över. Mellan lagen och den livsförändrande vinstsumman står en avgörande match – och vi får följa med. Som tittare tas man med bakom stängda dörrar och får se hur spelarna beter sig under en press som är svår att föreställa sig. Skaparna av filmen har lyckats att skapa den intima känslan som man så ofta eftersträvar i dokumentärfilmer.

Matchen slog rekord
Matchen som skildras i filmen blev minst sagt uppmärksammad i e-sportvärlden och både sågs och spelades på av miljontals människor. I dag erbjuder de flesta större spelbolag möjlighet att betta på e-sport – framförallt på de stora eventen som The International. Det finns mer information här om e-sportbetting skulle vara något du finner intressant.

Sunderland ’Til I Die
För att fortsätta på temat av lite nyare sportdokumentärer vill vi starkt rekommendera Sunderland ’Til I Die. Sportdokumentärserien, släppt 2018, handlar om engelska fotbollslaget Sunderland säsongen 2017/2018. Det här var säsongen efter klubben åkte ur Premier League och en rad extraordinära händelser utspelades.

Det som gör dokumentären till något utöver det vanliga är hur extremt äkta den känns. Tittaren får upplevelsen av att inget är ordnat på förhand, utan det känns som att det visade materialet är nästintill orört. Förutom genuiniteten i serien har skaparna lyckats förmedla mer än bara klubben Sunderland. Det blir tydligt att klubben har en stark koppling till sin stad och folket runt fotbollsplanen. Detta visas på ett sätt som är sorgligt och vackert på samma gång.

Klassiker vi aldrig glömmer
En klassisk sportdokumentär hittar vi i ”Once Brothers” från 2010. Filmen handlar om två basketspelare från forna Jugoslavien och är en oerhört gripande berättelse. De två männen, Vlade Divac och Dražen Petrović spelade i det jugoslaviska landslaget. När kriget sedan bröt ut tvingades de isär eftersom de kom från olika håll i konflikten.

Petrović omkom senare tragiskt i en bilolycka. Mycket av innehållet i filmen visar Divac och sorgen han känner över att det aldrig löste sig mellan dem. Filmen är producerad med hjälp av ESPN och NBA, vilket höjer kvalitén rejält.

When We Were Kings
En annan klassiker inom genren är ingen mindre än ”When We Were Kings” från 1996. Helt klart ett måste om du ska grotta ner dig i sportdokumentärernas värld. Den intensiva filmen visar tungviktsmästerskapet 1974 mellan boxningsgiganterna Muhammad Ali och George Foreman. Förutom matchen får tittaren en djupare inblick i hur boxningen såg ut på 70-talet. Det blir också tydligt att det handlade om så mycket mer än bara en match.

Sammanfattningsvis
Sportdokumentärer har en förmåga att skildra det som sportälskare kan ha svårt att själva sätta ord på. Kort sagt handlar det nog om att det är mer än bara en sport. Det är en känslococktail av kärlek och glädje blandat med bottenlös sorg. Lyckas dokumentärskaparna porträttera det blir det oftast som mest gripande för tittaren.

Väljer du att spela på e-sportbetting eller annat spel ska du tänka på att spela ansvarsfullt. På www.svenskaspel.se kan du läsa mer om hjälp för spelmissbruk och hur du kommer i kontakt med stödlinjen.

Tomb Raider - Tv-spelet som blev film

Vanligtvis uppstår först en film, följt av ett Tv-spel om filmen är en succé. I detta fall är det faktiskt tvärt om, där filmen faktiskt föregicks av ett mycket uppmärksammat Tv-spel i slutet av 90-talet. Spelet kretsar runt huvudkaraktären Lara Croft, som blev snabbt blev väldigt populär. Det ledde till filmplaner, som kort därefter besannade runt millennieskiftet.

Därefter har filmer och spelupplagor fortsatt att avlösa varandra med jämna mellanrum tills idag, och sannolikt på obestämd tid in i framtiden.

Filmerna lever kanske i inte i första hand någon djupare dialog eller genomarbetat manus, utan är snarare en visuell upplevelse med mycket action och tekniska effekter. Har tittaren rätt förväntningar på förhand så är filmerna säkert en njutning.

Eftersom filmerna kommer från ett Tv-spel måste frågan ställas om tittaren måste ha avverkat tusentals timmar Tv-spelande för att uppskatta filmen. - Nja, inte nödvändigtvis. Det är ett relativt vanligt action-format som förekommer i många olika tappningar. Och gillar man enkelspårig och fartfylld action så bör man uppskatta filmerna om Lara Croft.

De första två filmerna släpptes 2001 och 2003, där Lara Croft gestaltas av Angelina Jolie. Filmerna fick relativt sval kritik, men det är däremot allmänt vedertaget att Jolie övertygar i sin rolltolkning. Därefter dröjde det ända till 2018 tills nästa film släpptes. I Tomb Raider (2018) ser vi svenska Alicia Vikander i huvudrollen. Det var en stor roll att axla, samt att väldigt mycket tid hade passerat sedan den senaste filmen. Alicia, som nyligen hade vunnit en Oscar för bästa kvinnliga biroll (The Danish Girl, 2015), kunde välja och vraka bland massvis av olika roller. Men valet gick till Tomb Raider. Alicia berättar att hon mer än något annat ville spela en kvinnlig actionhjälte, och såg Lara Croft som ett självklart val. Alicia, som normalt är ganska späd, fick ligga i hårdträning och lägga på sig en hel del muskler för att fylla ut kostymen. Hon lyckades givetvis efterträda Angelina Jolie med bravur, och övertygar i sin rolltolkning. Trots att filmernas manus är ganska smalt har man lyckats locka till sig skådespelare av högsta klass, även Jolie har belönats med en Oscar för en tidigare rolltolkning.

Varumärket Tomb Raider
Tomb Raider och Lara Croft är en hyperkommersiell produkt med stor igenkänning världen över, vars starka varumärke lockar väldigt många samarbeten. Eftersom filmen från början är ett Tv-spel, togs ett kommersiellt jättesteg väldigt tidigt. Där filmerna och spelen har växt sida vid sida i snart 20 år. Det ger Tomb Raider en naturlig språngbräda till andra projekt som vill rida på varumärkets framgångsvåg. Det är framförallt i den digitala världen som varumärket kan användas flitigt. Alla som spelar på online casino kan uppleva Tomb Raider som slotmaskin, med olika scenarier från filmerna som tillämpas. William Hill och LeoVegas är bara några av de operatörer som erbjuder Tomb Raider som enarmad bandit.

Är det något saknas är det kanske ett känt soundtrack som förknippas med filmerna. Många filmer med actionhjältar har ofta en återkommande melodislinga med en förevigad koppling till filmen. Allt är dock inte digitalt. Hos exempelvis Amazon finns väldigt mycket memorabilia som går att hänga på väggen eller ställa i hyllan i vardagsrummet, för att visa vännerna att man är popkulturellt belevad.

Nästa film kommer snart
Än så länge har det släppts tre Tomb Raider filmer, men den som otåligt vill ha mer behöver inte vänta särskilt länge. Under 2021 väntas den fjärde filmen komma ut på biograferna. Från början var det tänkt att filmen skulle släppas i mitten av Mars, men premiärdatumet har nu skjutits upp på obestämd tid. Informationen om när filmen kommer att släppas är ganska bristfällig. Men återigen är det Alicia Vikander som spelar huvudrollen i efterlängtade Tomb Raider 2.

Thrillers med höga insatser

Genom åren har vi filmälskare fått ta del av en hel del spännande thrillers där protagonisten måste satsa sin egen frihet för att kunna rädda sig själv eller andra ur en knivig sits. Dessa filmer rör sig ofta om gambling med stora belopp i potten, och har engagerat tittare så länge vi kan minnas.

I verkligheten behöver det lyckligtvis inte vara lika dramatiskt. På den svenska spelmarknaden är både landbaserade spelhallar och Online Casino reglerade så att vi inte kan spela precis hur som helst. Men i de thrillers som tar plats på den här listan ser situationerna annorlunda ut.

Win It All
New Girl-stjärnan Jake Johnson har här huvudrollen som gamblern Eddie. När en kriminell vän som ska sitta av tid på kåken ber Eddie att vakta en väska full med pengar, kan han inte låta bli att spela med dem. Snart befinner Eddie sig i en sits med tunga skulder där han måste gå all in på en spelräd och vinna tillbaka allt innan vännen släpps ut från fängelse.

I “Win It All” är Jake Johnson lika karismatisk som vanligt, även om man kan häpnas över vissa dumdristiga beslut Eddie tar. Filmen inleder med en lättsam ton, men växer sig mörkare för minut.

Uncut Gems
En av de mest hyllade filmerna på Netflix de senaste åren följer vi juveleraren Howard, som spelas av Adam Sandler. Han är försatt i djupa skulder till farliga typer och ser bara en väg ut – att sätta sitt mest våghalsiga bet hittills.

Har du missat “Uncut Gems” så har du en svindlande upplevelse framför dig. Bröderna Safdies briljanta regi, de svepande kamerarörelserna och det dränkande soundtracket utgör, tillsammans med en briljant insats av Sandler, en av fjolårets starkaste filmupplevelser.

I thrillern “21” kommer den begåvade eleven Ben in på Harvard, men han saknar det kapital som krävs för att kunna finansiera utbildningen. För att säkra sin framtid bestämmer Ben sig för att lära sig räkna kort och bege sig ut på casinoräd i Las Vegas. Men han har inte insett allvaret i konsekvenserna ifall han blir påkommen med att blåsa de stora spelarna.

“21” är en underhållande amerikansk blockbusterfilm baserad på verkliga händelser och där Bens riskfyllda fuskande känns som en vandring över ett minfält. Tittaren hålls flera gånger på helspänn, framförallt när Ben drar åt sig allt större uppmärksamhet från casinocheferna.

Casino Royale
Martin Campbells “Casino Royale” tar oss till Frankrike där James Bonds allra första riktiga uppdrag placerar honom i ett stort casinohotell. Uppdraget är att göra den kriminella finansmannan Le Chiffre bankrutt genom att besegra honom i ett storsatsigt parti Texas Hold ‘Em, utan att avslöja sin identitet.

Den första Bondfilmen med Daniel Craig är mångas favorit i hela serien. Här presenteras vi för en ny typ av 007 och visst är storyn en av Ian Flemings allra bästa. Och sekvenserna i spelhallen utlovar krypande spänning och svettpärlor.

Vilken av dessa thrillers har fått dig att svettas mest?

Äldre nyheter »