Sveriges främsta Filmcommunity

Filmtipset har varit hem för Sveriges alla filmälskare i snart 20 år och är fortfarande ett av de bästa sätten att hålla reda på vilka filmer du sett, samt få tips på både nya och gamla filmer värda att se.

Vi finns här för dig - du kan lämna både ris och ros angående nya sajten i vårt forum. Din feedback gör att vi kan göra nya Filmtipset bättre än det någonsin varit. Tack!

Just nu vidareutvecklar vi sajten med bland annat en finslipad sökfunktion, smartare AI-motor och inom kort även en funktion för att spara filmer du vill se i en favoritlista.

När film- och serievärlden influerar spelvärlden

Ordet populärkultur ett samlingsbegrepp som omfattar åtskilliga kulturella områden. Exempel på detta är populärlitteratur (exempelvis författare med bred folklig förankring som Camilla Läckberg, Denise Rudberg eller Fredrik Backman), populärmusik (här kan exempelvis Justin Bieber, Beyonce eller Lady Gaga nämnas) och till och med populärpress. Det som förenar dessa områden är att de är folkliga i en mer ursprunglig mening. Ibland kännetecknas populärkulturella verk av sin mer tekniskt definierade karaktär och betecknar då utbudets kvantitet och räckvidd, som gällande masslitteratur exempelvis. Ibland gifter sig två eller fler populärkulturella verk och ger upphov till något alldeles eget.

Detta sker exempelvis när en bästsäljande bok som Da Vinci-koden filmatiseras och får ytterligare genomslag på bioduken, eller när Michael Jacksons samlade alster skapar underlag för en musikal (”This is it”), eller då en samtida trend eller företeelse influerar modevärlden, som när designern Jeremy Scott inspirerades av Las Vegas och lät temat styra en hel modekollektion- och visning. Ovanstående kombination är också mycket vanlig inom spelvärlden då populära karaktärer från film- eller serievärlden används som förlaga för att skapa ett dynamiskt spel. I denna artikel exemplifierar vi detta vidare.

Pablo Escobar - inte bara en karaktär i en serie
2015 släppte streamingtjänsten Netflix serien Narcos där den brasilianske skådespelaren Wagner Moura skildrade den enigmatiske colombianske figuren Pablo Escobar. Serien vann snabbt genomslag hos tittarna och skapade populärkulturella markörer i form av mode och säregna uttryck. 2020 släpptes exempelvis nyheten om att Narcos blir ett modemärke för herrar och att bland annat hoodies och jackor kommer att säljas under dess namnet framöver. Serien har även influerat spelvärlden då Pablo Escobar numer inte bara är en karaktär från Netflix-serien utan även en figur inom ramen för ett spännande casinospel. I videosloten Narcos består spelplanen av fem hjul, tre rader och 243 vinstlinjer och med ljudeffekter och imponerande grafik kan spelentusiasterna och Narcos-fansen här hänge sig till serien i ett helt annat format.

Prince of Persia
För 10 år sedan släpptes Prince of Persia, en påkostad actionfylld film med Jake Gyllenhaal i huvudrollen. Handlingen kretsade kring den unge prinsen Dastan som är på rymmen och som måste stoppa en skurk som utan att veta om det hotar att förstöra världen med en särskild dolk som gör det möjligt för den magiska sanden inuti att vrida tillbaka tiden. Med en så pass spännande handling är det kanske inte så konstigt att filmen även är förkroppsligad i ett plattformsspel som skapades av Brøderbund och som kom ut på marknaden redan 1989. I detta fall var det alltså spelvärlden som influerade filmvärlden och inte tvärtom.

Miami Vice
80-tals serien Miami Vice var en hit då det begav sig och visades mellan 1984–89 på amerikansk teve. Serien blev snabbt en framgång inte minst på grund av det säregna modet som huvudrollsinnehavarna bar (vem minns inte Don Johnson och Philip Michael Thomas upprullade kavajärmar och t-shirtar i grälla färger?) och seriens distinkta och medryckande 80-tals soundtrack. Serien blev sedermera film år 2006 och filmen användes i sin tur som förlaga när spelvärlden, med plattformen Playstation Portable i täten, bestämde sig för att skapa ett spel baserat på filmen.

Bästa filmerna för casino älskare

Om du älskar casino så finns det många filmer som du kan titta på för att få ett riktigt adrenalinkick. Det finns en mängd olika casino-inspirerade filmer som kommer att ge dig lika mycket spänning och underhållning som när du spelar på ett casino med bonus på nätet. Här är några av de bästa filmerna för casino-älskare: 21, Ocean's Eleven, Farväl Las Vegas och The Cooler. Oavsett vilken typ av film du gillar så hittar du garanterat något som passar dig!

1. 21
Filmen 21 kan inte ha undgått någon casino älskare. Filmen är baserad på en verklig händelse. Ben Campbell är en mycket intelligent och driven student, som studerar på ett universitet i Boston. Ben vill ha ett stipendium för att flytta till Harvard School of Medicine med en önskan att bli läkare, och han får reda på att han inte har råd med 300 000 dollar för de fyra till fem åren av skolgång eftersom han kommer från en fattig arbetarklassbakgrund. Men en kväll introduceras Ben till en liten men hemlighetsfull klubb med fem personer av sin matematikprofessor Micky Rosa. Eleverna Jill, Choi, Kianna och Fisher, lärs upp i att räkna kort i blackjack av professor Rosa. Ben är mycket intresserad av att tjäna snabba pengar och han bestämer sig att åka med sina nya vänner på hemliga weekendresor till Las Vegas, där de med hjälp av sina kunskaper, hemliga ord och handsignaler tjänar hundratusentals dollar på att vinna över casinon på black jack.

2. Ocean's Eleven
Danny Ocean vill göra det största rånet i historien. Han samlar ett grupp med elva medlemmar. Deras mål är att råna Bellagio, Mirage och MGM Grand. Alla dessa casinon har en sak gemensamt det ägs nämligen av Terry Benedict. Men det kommer inte att vara enkelt, eftersom de planerar att stjäla $150 miljoner utan att det ska upptäckas av casinot.

3. Farväl Las Vegas
Manusförfattaren Ben Sanderson har börjat dricka efter att hans fru lämnade honom och tog med sig deras son. Han blir mer och mer desperat. Han flörta med kvinnor på barer för att han vill ha sex med dem. När han får sparken bestämmer han sig för att lämna allt bakom sig och flytta till Las Vegas och dricka ihjäl sig. I Las Vegas träffar han Sera, en prostituerad med vissa problem som han flyttar in hos. De båda försöker hitta ett sätt att leva tillsammans och överleva i staden, men det blir allt svårare ju längre tiden går. Till slut inser Ben att det enda rätta är att lämna Las Vegas och han ger sig iväg med Sera.

4. The Cooler
Huvudpersonen Bernie Lootz är den olyckligaste mannen i Vegas, han vinner aldrig och när han ska beställa kaffe är alltid mjölken slut. Han används av ett casinot som drivs av den gamla mobben för att sprida sin otur till en storspelare. Tills att han en dag blir kär i en cocktailservitris, vilket vänder på situationen. Saker och ting blir otäcka när casinodirektören försöker bryta upp romansen. Men det är Bernie som nu har den verkliga makten.

De bästa filmerna som har utspelat sig i Las Vegas

Det finns få platser i världen som är lika spektakulära som Las Vegas. Staden är en unik blandning av glitter och glamour och erbjuder besökarna en unik upplevelse. Det är därför inte konstigt att så många filmskapare har valt att spela in sina filmer i denna pulserande stad. Från klassiska stöldthrillers till komedier och allt däremellan har Las Vegas varit kuliss för några riktigt bra filmer. Här är våra tips på de bästa filmerna som utspelar sig i Las Vegas.

Casino (1995)
Casino är en absolut klassiker. Robert De Niro, Sharon Stone och Joe Pesci levererar förstklassiga prestationer i Martin Scorseses episka maffiafilm som utspelar sig i Las Vegas. Filmen följer karaktärerna när de alla gör sina respektive resor inom stadens berömda casinokultur. Den kommer aldrig att gå ur tiden med sin perfekta klippning, ikoniska dialog och anmärkningsvärda karaktäriseringar som gör den till en film som fortfarande är populär än idag. Läs mer här om filmen gör dig sugen på att spela på casino på riktigt och för en stund leva dig in i rollerna.

Leaving Las Vegas (1995)
Leaving Las Vegas är en klassisk dramafilm med Nicolas Cage och Elizabeth Shue i huvudrollerna. Den berättar historien om alkoholisten Ben Sanderson (Cage) som bestämmer sig för att dricka ihjäl sig i Las Vegas efter misslyckade försök att sluta dricka helt och hållet. Under sin vistelse blir han vän med en prostituerad vid namn Sera (Shue) och utan att båda vet om det bildar de två ett band baserat på ömsesidig förståelse. Filmen fick många priser för sin skildring av kärlek mitt i så mycket nöd och förstörelse; än idag står den som en amerikansk klassiker, mer än 25 år senare.

The Hangover (2009)
The Hangover är en grym komedi, som vi tycker är ett måste att se. Den följer fyra vänner på deras episka resa genom Las Vegas natten före ett av deras bröllop. Kemin mellan dessa karaktärer är magnetisk och du kan inte annat än att bli förälskad i deras udda skämt. Mellan de vilda aktiviteterna, misstagen och de märkliga mötena har denna komedi något för alla; skratt som ger dig ont i magmusklerna och roliga detaljer som håller dig underhållen hela tiden. Även om du har sett den flera gånger kommer den inte att kännas upprepad eftersom det finns för många hysteriskt roliga ögonblick för att du ska kunna hålla reda på dem alla!

Ocean's Eleven (2001)
Ocean's Eleven är en stjärnspäckad klassiker som har fängslat publiken sedan den släpptes. Regisserad av Steven Soderbergh följer filmen Danny Ocean och hans gäng av djärva tjuvar när de planerar ett ambitiöst rån mot det berömda Bellagio-kasinot i Las Vegas. En ensemble med George Clooney, Brad Pitt och Matt Damon ger liv åt sina karaktärer med charm och humor, vilket ger många skratt på vägen. De lyxiga bakgrunderna i Vegas bidrar till att skapa en exklusiv atmosfär. Ocean's Eleven är en lättsam komedi som aldrig misslyckas med att underhålla tittarna gång på gång.

Fear and Loathing in Las Vegas (1998)
Fear and Loathing in Las Vegas är en kultklassiker baserad på Hunter S. Thompsons bästsäljande roman med samma namn. Med Johnny Depp och Benicio del Toro i huvudrollerna berättar den den vilda historien om en roadtrip genom det pråliga och psykedeliska 60-talets Las Vegas full av märkliga karaktärer och surrealistiska äventyr. Fear and Loathing är lika delar rolig och sinnesförvirrande och gav regissören Terry Gilliam enormt kritikerros och kultföljare tack vare sin ambition och sin perfekta återskapande av Thompsons speciella berättarstil. Denna unika film är fortfarande en viktig rulle för alla som är intresserade av filmkonst.

Vad händer i Vegas (2008)
"What happens in Vegas" är en romantisk komedi som ifrågasätter om det är möjligt att hitta kärleken i den vildaste partystaden. Filmen följer Jack och Joy när de båda upplever ett engångsligg bara för att gifta sig på morgonen, med en ännu större överraskning efteråt när de inser att de också har vunnit tre miljoner dollar från en spelautomat. Paret kommer från olika samhällsskikt och går med på ett experiment där var och en måste hålla ihop med den andra i sex månader och använda vinsterna gemensamt. Det som följer under hela filmen är fyllt av hysteri, minnesvärda karaktärer, en spirande romans och lärdomar om värdet av pengar och relationer. Filmen har Cameron Diaz och Ashton Kutcher i huvudrollerna som Jack respektive Joy. Den kommer garanterat att få tittarna att skratta i varje ögonblick samtidigt som de funderar över dess tankeväckande moral. Med alla dessa roliga, spännande och glamorösa rullar i bagaget kommer du garanterat att kunna bjuda vännerna på många roliga filmkvällar framöver!

Läs mer »

Svenska casinon drar fördel av fotbollsbettingstrenden: Hur?

Betting är populärare än någonsin och miljontals svenskar bettar varje vecka på olika typ av spelformer. Enbart i Sverige omsätter casinomarknaden över 26 miljarder svenska kronor och inget tyder på att det kommer minska. Fotboll är fortfarande den populäraste bettingtrenden och i denna artikel tittar vi närmare på hur svenska casinon drar fördel av denna trend.

Svenska casinon är större än någonsin
Den svenska casinomarknaden har utvecklats något helt enormt de senaste 10 åren. Under början av 00-talet valde den svenska staten att satsa på traditionella landcasinon runt om i Sverige. Det första statliga casinot öppnades i Sundsvall 2001 och därefter öppnades tre casinon till i Malmö, Stockholm och Göteborg. Det tog dock inte lång tid innan samhället börjades digitaliseras och kort därefter började spelbolagen etableras på digitala plattformar. Online casinon började erbjuda klassiska casinospel som Live Blackjack, poker och roulette online och till skillnad från landcasinos kan online casinos utnyttjas närsomhelst och varsomhelst.

Mobilens påverkan
Mobiltelefonen är den enhet som haft absolut störst påverkan på casinobranschen. Enheten uppfanns under 1980-talet av den brittiska ingenjören Martin Cooper och det var nog svårt att inse vilken påverkan mobiltelefonen skulle ha i framtiden. Människor använder idag mobiltelefonen till kommunikation, information och underhållning. I takt med att mobilnätverken har blivit mer kraftfullare kan människor spela casino via mobiltelefonen när man sitter på bussen, i kön eller hemma i soffan. Många väljer att Live-betta via mobiltelefonen medan man tittar på matchen.

Fotbollens utveckling
Fotbollen har förändrats från att vara en folksport till att bli en kommersialiserad global sport. Förr fanns nästan inga kommersiella inslag inom fotboll där det mesta skedde på föreningsnivå med förhållandevis lite pengar. Nuförtiden är fotbollsklubbarna omsättningsmässigt i nivå med stora företag och spelarna i de stora ligorna kan ha över 100 miljoner svenska kronor i lön per år. Det finns många olika förklaringar till utvecklingen inom fotboll men den största faktorn är digitaliseringen. Teknikens framfart har banat vägen för viktiga uppfinningar som Internet, mobiltelefonen och utvecklingen av streamingtjänster. Detta har inneburit att människor kan ta del av information om sitt favoritlag eller favoritfotbollsliga närsomhelst och varsomhelst. Under tidigt 00-tal fanns enbart några enstaka streamingtjänster som visade ett väldigt begränsat utbud av fotboll. Idag är utbudet helt enormt och fotboll visas i stort sett varenda dag på olika streamingtjänster.

Bettingbolagen satsar på fotboll
Många fotbollsälskande svenskar är uppväxta med att betta på populära tv-sändningar från England på 90-talet. På den tiden lämnade människor in spelkuponger i den lokala spelbutiken. Dagens betting sker nästan uteslutande via Internet och utbudet är helt enormt jämfört med dåtidens spelalternativ. På den svenska marknaden finns över 100 casinoverksamheter med svensk licens som erbjuder någon typ av betting. Ofta skiljer sig oddsen åt och det gäller att hitta ett casino som erbjuder de mest konkurrenskraftiga oddsen. Bettingbolagen har utnyttjat den enorma popularitet som finns för fotboll och erbjuder ett enormt utbud av olika typer av bettingalternativ just för fotboll. Många spelbolag har även sändningsrättigheter vilket innebär att du kan titta på fotboll direkt på hemsidan.

Sammanfattning
Man kan konstatera att fotbollen är större än någonsin - något bettingbolagen har tagit vara på. Casinomarknaden har utvecklats rejält det senaste decenniet i takt med att digitala lösningar samt mobiltelefonen blivit en självklarhet. Just mobiltelefonen har en enorm påverkan på casinomarknaden och när mobilnätverken blir bättre kan människor få en bättre casinoupplevelse eftersom tillgängligheten till casinooperatörer blir. Nuförtiden kan du betta på i stort sett alla sporter men den vanligaste är fotboll. Fotboll är världens populäraste sporter och bettingbolagen har utnyttjat detta faktum och utvecklat en rad olika bettingkombinationer och tips för att möta den stora efterfrågan som finns.

Läs mer »

De bästa filmerna om casinospel på Netflix

Netflix bjuder på en hel uppsjö med fantastiska filmer, varav en hel dem antingen handlar om casinospel, eller utspelar sig i casinomiljöer under delar av eller hela filmen. Många uppskattar dessa miljöer för dess exklusivitet, men även för den spänning de bidrar med, något som kan göra en redan spännande film ännu mer rafflande och underhållande.

I takt med att casinospel har blivit allt mer populärt har streamingtjänster som Netflix valt att utöka sina utbud inom kategorin. Alla filmer håller dock inte måttet, men oroa dig inte. Vi känner till de casinofilmer som existerar hos Netflix, och pekar dig i rätt riktning angående vilka som är värda att titta på, samt vilka som inte är det.

De 5 bästa casinofilmerna hos Netflix just nu
Nedan är våra bästa alternativ:

21 är en lite mer seriös “college”-film där handlingen kretsar kring en grupp studenter som tillsammans med sin matematiklärare räknar kort i Las Vegas. Matematikläraren (spelas av Kevin Spacey) rekryterar den unge och ambitiöse Ben (spelas av Jim Sturgess), en blivande Harvard-student som behöver 300 000 dollar för att kunna förverkliga sina studier. De, tillsammans med ett flertal andra rekryterade studenter, ger sig sedan ut på en blackjackturné för dra in de pengar de behöver. Filmen centreras runt ett pokerspel med några av världens förmögnaste spelare och är väldigt underhållande oavsett om man har bra koll på hur poker spelas. I originalet så är det inte poker som spelas utan i stället Baccarat, men på grund av den globala pokerboomen som pågick under filmens inspelning togs beslutet att man skulle spela just poker i filmen

Win It All
Win It All är en komedifilm som handlar om den unge och spelberoende Eddie, som i ett desperat behov av pengar går med på att förvara en väska åt en bekant som är på väg in i fängelse. Eddie får slutligen reda på att det finns pengar i väskan, och kan inte motstå att “låna” en del av dem för sitt spelmissbruk. Filmen kategoriseras som komedi, men innehåller även en hel del spänning och dramatiska inslag. Här får vi följa Eddie i takt med att han spelar poker med olika typer av insatser, och är en riktigt bra film för de som gillar pokerspel.

Casino
Casino är en klassisk casinofilm, och rankas som en av de bästa filmerna genom tiderna. Här får vi följa Sam Rothstein (spelas av Robert De Niro) som tillsammans med maffiakillen och bästa vännen Nicky Santoro (spelas av Joe Pesci) driver ett av de största casinona i Las Vegas. In kommer bedragerskan Ginger McKenna (spelas av Sharon Stone), och plötsligt går inte allt lika bra längre. Filmen utspelar sig till stor del i fantastiska casinomiljöer, men bidrar självklart med rejält av spänning, drama och även en del action. Om du inte redan har sett den här fantastiska filmen från Martin Scorsese är det dags att fylla på med popcorn och njuta av en av de bästa filmerna genom tiderna!

Casino Royale
James Bond och casinospel går hand i hand, och ingen Bondfilm gör det bättre än Casino Royale. Det här var Daniel Craigs introduktion till rollen, och oj, oj, oj, vilken succé! Daniel Craig tystade kritikerna genom att leverera en av de bästa skildringarna genom tiderna. Här får vi följa Bond under de äventyr vi är vana vid, och filmen inkluderar allt från drama och action, till romantik och komedi.

En ganska stor del av filmen utspelar sig i casinomiljö där fokus ligger på pokerspel. Faktum är att Casino Royale innehåller en av de mest kända pokerscenerna genom tiderna. Om du gillar action och äventyr, samtidigt som du vill ta del av casinospel, är Casino Royale en av de bästa casinofilmerna genom tiderna.

Ocean’s Eleven
Sist men absolut inte minst hittar vi Ocean’s Eleven. Få andra filmer har en lika välkänd och grym rollista som den här filmen, och inkluderar namn som George Clooney, Brad Pitt, Matt Damon, Don Cheadle, Julia Roberts, med flera. Här får vi följa Danny Ocean (George Clooney) och hans kumpaner i takt med att de ska genomföra det största rånet i Las Vegas genom tiderna. De ska inte bara råna ett casino, de ska råna de tre största, varav alla drivs av casinoägaren Terry Benedict (Andy Garcia). Filmen innehåller det mesta, exempelvis romantik, action, komedi och drama, samt utspelar sig till stor del i de fantastiska casinomiljöer som Las Vegas har att bjuda på. Därmed är det ett måste för dig som är intresserad av casinofilmer.

Läs mer »

Är James Bond filmindustrins största ikon?

Filmkonceptet har funnits i över 100 år och själva filmindustrin är enorm nuförtiden då filmer och serier idag är världens mest populära form av underhållning. De vanligaste trenden inom filmer är utan tvekan är att ha en huvudroll som tittarna kan följa och kanske till och med lära sig något ifrån.

Alla filmer med en berättelse har åtminstone en huvudkaraktär, men det finns väldigt få som har varit så ikoniska som James Bond. Det är klart att James Bond har varit en av de mest framgångsrika filmkaraktärerna genom tiderna. Han har funnits med i över 20 filmer och har lojala tittare världen över. Med tanke på hans livslängd verkar det inte som om hans popularitet kommer att minska snart, så det är mycket möjligt att hans popularitet kommer fortsätta många år framåt.

Varför är James Bond en ikon?
Förr i tiden var James Bond en av de få karaktärerna som representerade den ultimata mannen. Hans farlighet, stilfullhet och karisma talade till många tittare. James Bond har alltid haft iskalla nerver, till och med när han han bettade riskabelt på casinon. Även om det finns sidor som value betting som reducerar risk online så är hans spelande på de fysiska casinon ytterligare en grej som gör honom så ikonisk.

Ovanpå hans oslagbara attityd så är han även en beskyddare för kvinnor som han brydde sig om, vilket bara förstärkte hans image som en perfekt man. James Bond har utvecklats som en person under de mer senaste filmerna, men han ser alltid ut att ha kontroll över situationen. Med tanke på att hans karaktär har en traumatisk bakgrundshistoria sedan barndomen så lyckades han även resonera med många människor som gick igenom tuffa tider.

Vad gör James Bond så speciell?
Det finns många skäl till varför James Bond är en ikon. En av de största anledningarna är att han var en av de första karaktärerna som verkligen betonade att vara en rollfigur. Eftersom den första James Bond filmen kom ut 1962 så är han är en av de äldsta rollfigurerna i underhållningens historia.

Ända sedan dess har han alltid lyckats chocka tittarna med nya sätt att övervinna sina motståndare eller fiender, oavsett om det med sin intelligens, karisma eller med sina teknologiskt avancerade verktyg. Precis som många actionhjältar är han även bra med våld när det var nödvändigt och han hade ett stort nätverk av kontakter i den underjordiska världen.

Är James Bond den största filmikonen någonsin?
Kanske. Det beror helt enkelt på vem du frågar. Dagens filmindustri har så många minnesvärda karaktärer att det går att välja bara en, men han är definitivt en av dem största

De bästa sportfilmerna

Om du är på jakt efter en bra film att se, kolla in någon av dessa fantastiska sportfilmer. Det finns något för alla smaker, från basket till boxning och allt däremellan. Oavsett om du vad du gillar för olika typer av filmer så finns det en film om sport som passar dig. Filmer om betting populära sporter och ligor kan locka alla.

Filmer som inspirerar till sport

Det finns många filmer som inspirerar till sport, och det är alltid trevligt att se en film som får en att vilja röra på sig. En av de bästa filmerna som inspirerar till sport är "Rocky". Rocky är en film om en man som kämpar mot alla odds och vinner tillslut. Han visar oss att det aldrig är för sent att börja träna, och att man alltid kan komma tillbaka från ett nederlag. Rocky ger oss hopp och inspiration, och får oss att tro på oss själva. Det finns många andra filmer som inspirerar till sport, men Rocky är definitivt en av de bästa.

Bästa filmerna om sport
Utöver Rocky så finns det många bra filmer om sport, och det är alltid trevligt att se en film som man kan relatera till. Här är några av de bästa filmerna om sport: - Raging Bull: En annan klassisk film om boxning, denna gång med Robert De Niro i huvudrollen.
- The Karate Kid: En film om en ung pojke som lär sig karate för att bekämpa mobbning.
- Remember the Titans: En film om ett high school fotbollslag som måste lära sig att spela tillsammans.
- Miracle: En inspirerande film om det amerikanska ishockeylaget som vann OS 1980 mot det mycket starkare sovjetiska laget.

Filmen är fylld av kända skådespelare som bland annat Brad Pitt, Julia Roberts, Matt Damon och många fler. Filmen är både fylld av scener med ett högt tempo såväl som kluriga händelseutvecklingar och underhåller från början till slut.

Vilken effekt har filmer på oss tittare?
Filmer har en mycket stark effekt på oss tittare. De kan få oss att skratta, gråta, längta efter mer och ibland till och med skrämma oss. De flesta av oss har nog haft en filmupplevelse som vi aldrig kommer att glömma, antingen för att den var så rolig eller för att den var så gripande. Ibland kan filmer även ge oss en helt ny perspektiv på livet, lära oss nya saker eller bara underhålla oss på ett mycket behagligt sätt. Oavsett vilken effekt de har på oss, är det alltid trevligt att kunna ta sig tid att titta på en bra film. Det finns olika typer av filmer för olika smaker. Men vi på redaktionen gillar sportfilmer! De ger oss inspiration och motivation till att träna hårdare och kämpa för våra mål. Här är några av våra favoriter:

Äldre nyheter »