Nylansering av Sveriges främsta filmcommunity

Filmtipset har varit hem för Sveriges alla filmälskare i snart 20 år. Nyligen lanserade vi vår helt nybyggda sajt. En del funktioner från den gamla sajten finns inte längre kvar, samt vissa funktioner är ännu begränsade tills dess att vår utvecklare hinner ikapp med all kod som ska skrivas.

Vi finns här för dig - du kan lämna både ris och ros angående nya sajten i vårt forum. Din feedback gör att vi kan göra nya Filmtipset bättre än det någonsin varit.

STATUS FÖR VIDAREUTVECKLING OCH INFO
Just nu förbättras sök-funktionen, möjlighet till export är på ingång, ytterligare sorteringsfunktioner samt mer statistik. Och även en del annat!

Låna upp till 600.000 kr hos Forbrukslån.com

De bästa tv-serierna för att lära dig om pengar, finans och affärer!

Om du vill lära dig mer om pengar träffar du förmodligen oftast på rådet att du ska införskaffa en bok som berör ämnet, eller läsa en tråkig guide på nätet. Tyvärr så lockar läsning inte många, och det kan leda till att man istället undviker ämnet helt. Nu under dessa tider med de globala rådande omständigheterna, så har du kanske börjat jobba eller plugga hemifrån? Oavsett har du förmodligen mer tid över nu än någonsin förut. Då kan det vara en god idé att börja kolla på tv-serier som du tänkt kolla på ett tag, och kanske till och med tv-serier som utbildar dig? Då kan det vara en idé att se serier som berör just pengar och affärer. Här listar vi topprekommendationer!

Mad Money
Mad Money gästas av Jim Cramer, och hans huvudmål är att hjälpa människor att bli bättre investerare. Han lär sina tittare hur man analyserar aktier och ser ner på uppfattningen om att man kan skaffa sig snabba tips och trick. Serien är för de individer som vill spara upp till sin pension eller för drömhuset, inte för människor som ser på investering som ett spel, och som inte går i panik om det sker lite förändringar. Han bjuder in till gästintervjuer, tittarsamtal och ger sina egna åsikter om vilka aktiebolag man ska hålla koll på, och vilka som ska undvikas. Perfekt för dig som vill lära dig att investera i t.ex. preferensaktier, som du kan läsa mer om här.

Exit
Här har vi en serie som kanske känns lite närmre oss i Sverige. Exit är en norsk dramaserie som först började sändas förra året. Serien skildrar fyra finansmän och vänner under 30-talet som kommer rån den rika, västra sidan av Oslo. De försöker undkomma den vardagliga stressen med droger, prostituerade och genom att utmana sina egna moraliska värden. Kanske inte lika lärorik som Mad Money, men fortfarande en fantastisk serie för dig som vill få en insikt i finansvärlden.

Shark Tank
Tyvärr har vi inte så många skandinaviska serier, ännu, som berör ekonomi och affärer. Men Shark Tank får bli den nästa rekommendationen. Det finns en svensk version också, som heter Draknästet- men det finns endast 2 säsonger att tillgå och de är lite äldre. Shark Tank är heller ingen finansiell show direkt, men den kommer att lära dig om svar investering om du lyssnar och ser på noga. Serien lär sina tittare hur man ska slå fram för investerare, vad man INTE ska säga och hur man gör sin produkt oemotståndlig. Det handlar om entreprenörskap. Showen gästas av verkliga uppfinnare och entreprenörer som visar sina produkter till verkliga investerare, de så kallade hajarna. Om hajarna tror på produkten investerar de sina egna pengar. En måsteserie för alla spirande företagare där ute!

Fler svenska casinon blir av med sin spellicens

Det är inte lätt att vara casinooperatör i dagens samhälle. Begränsningar tillsätts, extrema åtgärder vidtas och restriktioner kring operatörernas möjligheter att få in nya samt behålla befintliga spelare blir allt större. Antalet casinon som finns på svenska marknaden har krympt I samband med införandet av spellicens. Faktum är att Spelinspektionen själva gjort en undersökning som visat att ca 33% anger att det är viktigt med ett svenskt casino medan resterande inte har något problem med att spela på ett casino utan svensk licens. Det är självklart usla siffror för Spelinspektionen - men det finns självklart fog för att situationen är så.

Allt fler svenska casinon blir nämligen av med sin spellicens och därigenom går de antingen under eller försvinner deras synlighet på marknaden. Utan licensen får de inte marknadsföra dig via tv, radio eller annan direktreklam. Exempel på aktörer som blivit av med sin licens är SafeEnt, som enligt Spelinspektionen tillåtit sina kunder att spela över sina egna insättningsgränser.

Ett annat bolag är Enlabs. Enligt Spelinspektionen har det nämnda bolaget inte skött tidsramen, gällande att förhålla sig till reglerna som gäller inom ramarna för den svenska spellicensen. En sådan omställning kräver exempelvis tid, vilket Spelinspektionen ställer höga krav för.

Ett tredje exempel är bolaget ATG, som erhållit en anmärkning då de, på grund av tekniska problem, råkat erbjuda bonus mer än en gång.

I och kring spellicensen är riktlinjerna strikta. Den handlar bland annat om att ett bolag endast får erbjuda kunderna en bonus, när de sätter pengar för första gången. Dessutom blir bolaget en del av Spelpaus, som gör det möjligt för spelaren att stänga av sig från allt spel. Ytterligare en sak är 3-sekundersregeln. Denna regel innebär att ett enskilt snurrspel på en spel-/slotmaskin ska ta 3 sekunder att genomföra.

Vi nämnde tidigare att det endast 33 % av de svenska spelarna väljer ett casino med svensk licens. Vad gör övriga då? Jo, de väljer att spela på casino utan svensk licens. Där är möjligheterna större, fler och bättre. Men innan vi går in på det, kan det vara bra att förklara att ett casino utan svensk licens faktiskt har andra typer av licenser. Därmed är du som kund trygg och säker i ditt spelande. Dessa licenser är godkända och utfärdade på Malta, Curacao och Storbritannien.

Precis som Spelinspektionen närvaro i Sverige, behöver dessa casinon med sin bas i andra länder få ut en licens från respektive lands spelkommission. Störst trygghet finner du allt som oftast hos operatörer med bas på Malta eller Storbritannien, då dessa har högt anseende och bättre beslutsfattning. På Curacao kan dessutom en skatt på dina eventuella vinster att tas ut. Denna ligger på 30 %.

Nu kan vi gå in på de stora fördelarna med att spela på casino utan svensk licens och varför människor väljer att söka sig till dessa. CasinoFox.se riktar in sig mot just detta; anledningarna till att välja ett casino utan licens.

På denna sajt hittar du de bästa casinona utan licens rankade, recenserade, förklarade och rekommendationer om vilka du bör spela på. De benämner även vad du bör tänka på som spelare. Kort från dem är att operatörerna utan svensk licens inte omfattas av regler och villkor som innebär att de är begränsade i sina erbjudanden. Därför bjuder de spelaren på enormt generösa välkomstbonusar, där du får en procentuell höjning av din första insättning. Det kan i vissa fall handla om att du sätter in 3000 kr och får en ökning på 100 % på din första insättning. Då har du plötsligt 6000 kr att spela för. Dessutom får du liknande bonusar på dina insättningar längs vägen, möjligen med en lägre procentuell ökning men likväl generöst.

Utöver detta får du andra kampanjer, erbjudanden och lojalitetsprogram. Dessa kan ges i form av kostnadsfria snurr-omgångar på slotmaskiner, helgbonusar eller att du helt enkelt får en egen kontaktperson!

Läs mer »

Marknadsintegration möjlighet för finansiering av filmer

Filmintresset har nått höjder som vara svåra att föreställa sig bara för tjugo år sedan. Visst har det alltsedan filmer började produceras för över hundra år sedan rått ett enormt intresse för film och med detta intresse har en slags kulturell överklass vuxit fram. Det är de personer som är delaktiga i produktion av filmer. Det är de som tillhör den elit av producenter, regissörer, skådespelare och andra som har högst reella rollen i framtagandet av succéfilmer.

På grund av ny teknik har dock även filmbranschen skakats om i grunden. Det är så många saker som inte är vad det var. Vi är vana att se James Bond spela blackjack på lyxcasinon men nu sker det mesta av casinospelandet på internet. I filmindustrins barndom var det också bara på biografer som man kunde se filmer. Det var bara där. Detta var en av anledningarna till att man visade så kallade journalfilmer innan själva filmen började, för att myndigheterna vill nå ut till massorna med sina budskap – och biograferna var det bästa sättet.

Därefter kom TV och ändrade på den saken. Nu har dock även TV hamnat i bakgrunden och nästan all underhållning har flyttat till internet. Detta har lett till en sällan skådad utmaning för det som kallas för Hollywood, alltså industrin och inte orten.

Men det har också lett till en stor möjlighet för de som ännu inte är etablerade i kulturöverklassen.

Hur tjänar man pengar på filmer?
I sin barndom tjänade filmer pengar på biobiljetter och annonser som visades innan filmerna började. I Sverige fanns det också statligt stöd till filmproduktion.

När TV kom kunde filmer också dra in pengar genom reklam på TV under filmerna. Därefter kom video och sedan DVD. Men de senaste tjugo åren har filmer gått över till att visas på internet. Detta har gjort det svårare att tjäna pengar på de gamla sätten, visar någon till exempel reklam under en film är det lätt för användaren att använda en tjänst som inte gör det till exempel. Detta är en stor utmaning för de som distribuerar film.

De stora filmerna drar dock fortfarande in väldigt mycket pengar direkt när de visas på biograferna precis efter att de släppts. För mindre filmer är det dock inte lika lätt.

Nya sätt att finansiera filmer
Det är i detta sammanhang som det är mycket viktigt att hitta andra sätt att finansiera filmer. Ett sådant sätt kan vara att marknadsintegrera en film, och att göra det på ett sätt som inte på något sätt förstör upplevelsen av filmen.

Vad som menas med marknadsintegrerad är förstås inte helt och hållet tydligt och det finns många sätt att närma sig begreppet. Men vi kan ta ett enkelt exempel. Det kan till exempel vara så att någon vill producera en film om bilsport. En sådan film borde rimligtvis vara av intresse för bilindustrin. Särskilt om filmen romantiserar bilägande och gör det romantiskt.

Vad filmproducenten då kan göra är att sälja mängder med produktplaceringar i filmen. Inte bara av bilmodeller utan också av tillbehör till bilar, kläder förknippade med bilsport och mycket annat. Detta kan vara ett mycket bra sätt att finansiera en film för någon som är ny i branschen.

Marknadsintegrationen måste dock ske med försiktighet och absolut inte störa filmupplevelsen.

Läs mer »

Valutahandel: Farligt, eller ingen tid att förlora?

Medan allt fler svenskar börjar med valutahandel på nätet, så finns det också mycket inspiration att få från roliga filmer inom ämnet. Även om valutahandel kan vara en väldigt lönsam affär, så finns det också möjlighet att din trading kan vara farligt på film. I alla fall om man får tro filmtitlarna, så är det ibland rejält farligt. Dessvärre så har den förväntade storfilmen med James Bond i huvudrollen fått försenad lansering. Men förhoppningsvis så kan du få nöjet att se No Time To Die under slutet av andra kvartalet istället. Nedan så beskrivs ett kort intro av några farliga trading-filmer som nämns i artikeln ovan.

No Time To Die
Den sista filmen av Daniel Craig som 007-agent är på väg att släppas inom kort. Liksom alla Bond-filmer så är det garanterat farligt emellanåt, även om han kanske inte har någon tid att förlora. Det sägs att den nya Bond-filmen ska ha vissa likheter med Casino Royale och inledas där den gamla filmen avslutades. Så räkna med en rad spännande pokerhänder som troligen har minst 4-tal eller royal straight flush som vinnande han för Mr Bond. Den efterlängtade filmen No Time Do Die utspelas delvis i Materia i Italien, strax söder om Bari. Enligt nya uppgifter från EON Productions och MGM Studios så sägs filmen släppas den 25:e November 2020 på grund av Coronavirusets utbrott.

Wall Street
En riktigt klassisk film om äventyrlig och riskabel trading är Wall Street från 1987. Michael Douglas innehar en utav huvudrollerna i filmen där han spelar Gordon Gekko. Den vågfyllda filmen har prisats i över 3 decennium och ifall du inte sett den eller vill ha lite spänning på nytt, så kolla in Wall Street igen.

The Big Short
För alla som gillar drama och Brad Pitt, så har du kommit helt rätt. Här handlar det om en marknad som är på väg att gå åt skogen på grund av tvivelaktiga lån och övervärdering. Många tycks dra likheter till vad som är på väg att hända på aktiemarknaden nu, där sajter dedikerade åt blankning som ShortSelling.com, visar allt som går att blanka med CFD'er. Medan The Big Short väntar på att bubblan ska spricka, så går Lehman brothers i konkurs och krisen blir verklighet. Många drar paralleller med dagens aktiemarknad när miljoner anställda är på väg att få sparken och flera industrier är på väg in i mörkret. För alla som är på väg att blanka aktier som Tesla så är det spännande att se filmen The Big Short först.

Boiler Room
Boiler Room är en annan klassisk film som är drygt 20 år gammal nu. Än idag så ses det som en förebild bland många unga traders som tittar mycket på Netflix för inspiration och anser att "Greed is good". Den spännande filmen utspelas till stora delar på Lancaster hotel i New York. Slutligen så får Amerikanska SEC nys om de tveksamma affärerna där man försöker sälja värdelösa aktier. Ifall du gillar drama och aktier eller valutahandel, så kan detta definitivt vara något för dig.

5 nya filmerna i casino-miljö värda att se

Ifall du gillar lite spännande filmer så är casino-miljöer en bra utgångspunkt. Det finns spänning, stora möjligheter, stora risker och definitivt inspiration hur man ska tänka, eller vad man inte ska göra vid spel på nätet. Vi på Filmtipset fick inspiration av New Casinos Online som gjort en topplista över nya filmer som innehåller casino.

Alla casino filmerna som tips utav New Casinos Ltd går att se på Netflix, utom den nyaste Bond-filmen som visas på bio från den 2:e April, 2020. Så låt oss börja med den första spelrelaterade filmen som är värd att se.

1. No Time to Die som släpps den 2:e april, 2020
Titlen låter spännande och är ett typiskt citat av Daniel Craig, denna gången i hans sista Bond film. Man böjar redan undra vem som ska bli nästa James Bond. Filmen No Time to Die sägs vara lite snarlik Casino Royale på vissa sätt och det blir spännande att se om så är fallet när Bond filmen äntligen släpps. Nyfiken? En trailer finns på den officella sidan: https://www.007.com/no-time-to-die/

2. Win It All från 2017
Ifall du gillar komedier lika mycket som action och casinofilmer, så har du kommit helt rätt. Filmen handlar om en småskaliga pokerspelaren Garrett Eddie och hans vardagsbekymmer. Liksom många nya casino spelare så väntar han på storvinsten och då den inte kommit än så lyckas han ändå få en stor påse med sedlar framför sig. Vad gör han? För ifall han tar pengarna så riskerar han få stora problem men ifall han istället väljer att fortsätta förlita sig på vinster från nya casinon så kanske han inte lyckas lika bra? Filmen bygger på stora risker, mycket ovanliga möjligheter och ett farligt spel. Är du redo för en spännande film där huvudpersonen antingen vinner supermycket eller förlorar allt? Då kan Win it All filmen definitivt vara ett bra förslag för dig ikväll.

3. Ocean’s Eleven från 2011
Visste du att Ocean's Eleven var en grymt populär film på 1960-talet, vilken gjorde om för 9 år sedan till att bli ännu bättre och mer spännande. Filmtipset insisterar på att detta troligen är den mest spännande filmen om rån på fysiska casinon. Inte mindre än 3 rån äger rum i filmen, där rånarna ger sig på några av de största casino-hotellen i Las Vegas. Det är en verkligt spännande film som är väl värd att se för alla som gillar spänning och spel på samma gång.

4. Filmen 21 från 2008
Ifall du någonsin spelar blackjack så vet du vad 21 handlar om. Det är när man får det bästa möjliga totala numret på ett giv. Denna filmen är en klassiker som handlar om Ben, som åker till Las Vegas för att räkna kort på ett blackjack bord. Ifall du missat det så är korträkning en av de mest lönsamma strategierna för att lyckas vinna på Blackjack. Det går riktigt bra för Ben i början och han vinner massvis med pengar på relativt kort tid. Men de stora vinsterna lockar också till sig gott om dåligt sälskap och 21 får en abrupt vändning efterhand.

5. The Grand från 2007
Filmen The Grand har med ett pokerexpert i form av Gabe Kaplan. Här diskuteras de klassiska fällorna inom casino och det är snudd på en komedi, samtidigt som det även är en storartad casinofilm. Filmens epicentrum händer när det är dags för en pokertävling med $10 miljoner på bordet. The Grand utspelas på Golden Nugget i Las Vegas, ett av de klassiska hotellen och casinona. Efter denna kommer du säkerligen bli sugen på att testa ett nytt casino på nätet från 2020. För inspiration om aktuella casinosidor från 2020, kolla in https://www.newcasinosonline.com/new/ som ofta är först med de senaste lanseringarna på nätet.

5 originalfilmer på Netflix du måste se

Varje månad producerar Netflix flertalet originalproduktioner i form av både filmer och serier. Vad gäller deras originalfilmer finns det ett gäng sevärda titlar, men vissa av dem sticker ut i mängden. Vi har granskat Netflix utbud för att lyfta fram fem originalfilmer du måste se.

Dumplin’
I den här feel good-komedin följer vi den överviktiga tonåringen Willowdean, som en dag bestämmer sig för att gå med i hennes mamma Rosies stora skönhetstävling. Det anses det vara rebelliskt och inspirerar flera tjejer i samma storlek till att göra likadant. Tillsammans kan de revolutionera hur folk i deras lilla stad i Texas ser på skönhet.
Med musik av Dolly Parton och storspel av Jennifer Aniston, som spelar Rosie, är Dumplin’ en av streamingjättens bättre originalfilmer i humorgenren. I dagsläget finns den endast tillgänglig på amerikanska Netflix. Men oroa dig inte, genom att se på Netflix med VPN kan du komma åt streamingtjänstens amerikanska utbud.

Uncut Gems
I bröderna Safdies kokande dramafilm spelar Adam Sandler gamblern Howard, som går all in för att lyckas med ett riskfyllt och vansinnigt stort spel. Hans liv balanserar på linan när han måste jonglera familjelivet med den mörkaste sidan av vadhållning.
Uncut Gems är en av Netflix mest hyllade originalfilmer, inte minst för Adam Sandlers enastående prestation. Många trodde att han skulle bli Oscarsnominerad för rollen, men eftersom det inte blev så, anses han nu vara “rånad” på chansen till en statyett. Ett måste att se.

The Irishman
Lönnmördaren Frank “The Irishman” Sheeran återberättar sin del i storyn om det mystiska försvinnandet av Jimmy Hoffa, som var president för ett av USA:s främsta fackförbund.
Lite mindre våld, men samma underbara tempo och berättande. Martin Scorsese, som är gangsterfilmens Gudfader, kan med The Irishman ha gjort sin sista maffiarulle. Om så blir fallet avslutade han sitt arbete i genren på topp. En fröjd att se Robert De Niro, Al Pacino och Joe Pesci tillsammans.

Marriage Story
En av 2010-talets mest mänskliga filmer heter Marriage Story och handlar om ett äktenskap som går i kras, men en familj som håller ihop.
Noah Baumbachs skilsmässodrama är en av årets mest engagerande filmer. Den osar av äkta hantverk där det främsta fokuset ligger på skådespeleriet. Adam Driver och Scarlett Johansson är båda två rättvist Oscarsnominerade för sina fängslande insatser. Se listan på alla årets Oscarsnomineringar här.

El Camino: A Breaking Bad Story
Den här spinoff-filmen tar vid efter händelserna i en av tidernas mest hyllade TV-serier, Breaking Bad. Berättelsen följer Walters kompanjon Jesse Pinkman som nu lever ett liv på flykt.
Den efterlängtade Breaking Bad-filmen blandar fan-service med nya spännande idéer till storyn om Jesse Pinkman. Därmed lyckas filmen med att bygga vidare på serien, vilket många trodde var en närmast omöjlig uppgift.

Andra filmer som var nära att ta en plats på listan: Annihilation, Jim & Andy, Extremely Wicked, Shockingly Evil and Vile, The Meyerowitz Stories (New and Selected), Dolemite Is My Name, The Ballad of Buster Scruggs.

Vilka av Netflix originalfilmer håller du högst?

Äldre nyheter »