Nylansering av Sveriges främsta filmcommunity

Filmtipset har varit hem för Sveriges alla filmälskare i snart 20 år. Nyligen lanserade vi vår helt nybyggda sajt. En del funktioner från den gamla sajten finns inte längre kvar, samt vissa funktioner är ännu begränsade tills dess att vår utvecklare hinner ikapp med all kod som ska skrivas.

Vi finns här för dig - du kan lämna både ris och ros angående nya sajten i vårt forum. Din feedback gör att vi kan göra nya Filmtipset bättre än det någonsin varit.

STATUS FÖR VIDAREUTVECKLING OCH INFO
Just nu förbättras sök-funktionen, möjlighet till export är på ingång, ytterligare sorteringsfunktioner samt mer statistik. Och även en del annat!

Sätt upp din egen filmstudio

Att skapa en egen filmstudio kan vara ett utmärkt sätt att komma in i filmbranschen och lära sig om alla aspekter av filmskapande. Även om det kan tyckas vara en skrämmande uppgift kan du med lite planering och förberedelser skapa en studio med professionellt utseende med en budget. Skapandet av en egen filmstudio kan vara en otroligt givande upplevelse. Du kommer inte bara att ha full kontroll över den kreativa processen, utan du kommer också att kunna producera filmer som är unika för dig. Naturligtvis är det mycket arbete som krävs för att inrätta en studio, men slutresultatet kommer att vara värt det.

Här är några tips för att komma igång:
För att komma igång på bästa sätt, behöver du ha några viktiga saker på plats. Se checklistan nedan: Välj en plats för din studio
Det kan vara ett extra rum i ditt hus, ett oanvänt kontorsutrymme eller till och med ett garage. Se bara till att utrymmet är tillräckligt stort för att rymma din utrustning och bekvämt att arbeta i en filmstudio. Du kan hitta prisvärda alternativ för alla om du handlar på nätet eller i second hand-butiker.

Skaffa nödvändiga tillstånd och licenser
Innan du sätter igång och bjuder in kunder till din filmstudio, är det viktigt att du har koll på vad lagen säger. Gör research och upp din kommun. Fråga om tillstånd, regler och annat viktigt du behöver tänka på. Du vill se till att du påbörjat det här äventyret på rätt sätt.

Se till att din studio ser professionell ut
Investera i bra belysning, bekväma säten, en fin bakgrund samt annan rekvisita som ger din filmstudio en tidlös och ren look. För att bli tagen på allvar vill du ju att din studio ska se proffessionell ut och att folk vill komma tillbaka. Se också till att det alltid är rent och fint innan kunder kommer.

Anställ personal
För att verkligen gilla att jobba med din passion, vill du se upp med att jobba för mycket. Du behöver hjälp. Se till att anställa personal så fort du kan. Hitta någon som har rätt kompetens och som går att lita på. På så sätt kan du dela upp ansvaret mellan flera personer och filmstudion rullar på utan att du behöver vara där hela tiden.

Marknadsför din studio
När du väl har ordnat allt, börja marknadsföra din studio på nätet eller genom mun-till-mun-prat. Du kan erbjuda rabatter till lokala företag eller skolor som vill använda ditt utrymme för filmprojekt.

Se till att ha en bra budget
Sist men inte minst, ha en budget på plats. Det kommer att behövas för att nvestera i grundläggande utrustning. Ibland räcker inte ens egna resurser. Då kan ett alternativ vara att Låna pengar ta ett tillfälligt lån till det du behöver eller få en investering.

Nu är du redo
Har du checkat av allt på listan? Då kan du sätta igång produktionen! När allting är igång kan du äntligen börja göra filmer. Kom ihåg att alltid göra ditt bästa och sträva efter att uppnå högsta kvalitet. Du vill att kunder ska ha nog med underhållning för att snart vilja komma tillbaka. Det som kommer att göra en stor skillnad, är att du älskar det du gör och det handlar inte bara om vinst för dig.

Fördelar med en egen filmstudio
En egen filmstudio kan hjälpa dig att komma in i filmbranschen och lära dig om alla aspekter av filmskapande. Du kommer att kunna arbeta med dina egna filmer och även få erfarenhet av att arbeta med andra filmskapare. Detta kan ge dig en väl avrundad utbildning i branschen och hjälpa dig att hitta din plats inom den. Att ha en egen studio ger dig dessutom möjlighet att nätverka med andra yrkesverksamma inom branschen, vilket kan leda till fler möjligheter längre fram.

Detta kan vara ett utmärkt sätt att lära sig nya tekniker och få idéer till ditt eget arbete. Du har också fullständig kreativ kontroll över ditt arbete, vilket kan vara en stor fördel. Att ha en egen studio ger dig friheten att experimentera och prova nya saker utan att behöva oroa dig för budgeten eller andras godkännande. Du kan också arbeta i din egen takt och enligt ditt eget schema, vilket kan vara en stor fördel. På det hela taget kan en egen filmstudio vara ett utmärkt sätt att förbättra dina färdigheter och få ut mer av din karriär.

På det hela taget är en egen filmstudio ett utmärkt sätt att komma igång i filmbranschen och skaffa sig värdefull erfarenhet.

Nu är det upp till dig
Om du älskar film och drömmer om en egen filmstudio, är det dags för dig att sätta dig ned med denna idé. Tänk över om du faktiskt hade tyckt om att äga en filmstudio. Var så realistisk som möjligt. Det kommer att betyda en del arbete för dig, men det kan vara väldigt värt det. Det viktigaste är att du har passion och vilja.

Läs mer »

Besöka en filmfestival?

Älskar du film och drömmer om att besöka en filmfestival? Filmälskare kan delta i filmfestivaler på olika sätt. Vissa festivaler kräver att deltagarna köper biljetter för att få tillträde, medan andra är gratis och öppna för allmänheten. Många filmfestivaler erbjuder också VIP-paket som ger tillgång till exklusiva visningar, evenemang och fester. Besökare kan också välja att arbeta som volontärer på en festival för att hjälpa till med uppställning, nedmontering eller andra uppgifter bakom kulisserna.

Många filmfestivaler tar emot bidrag från oberoende filmskapare och delar ut priser till de bästa filmerna som visas på festivalen. Filmälskare kan alltså delta i festivaler som besökare, volontärer eller filmskapare. Oavsett hur du väljer att delta är det ett bra sätt att stödja konsten och njuta av några av de bästa filmerna på en filmfestival. Det kommer sannerligen bli ett minne du sent kommer glömma. Det kan kosta en del att besöka ett annat land, bo på hotell och ha råd med biljetter till festivalen och här kan Moneezy vara till hjälp med att hitta ett tillfälligt lån.

Det finns filmfestivaler över hela världen, från Sundance i USA till Cannes i Frankrike. Var och en har sin egen unika smak och erbjuder något annorlunda för filmälskare att njuta av.

Här är några av de mest populära filmfestivalerna runt om i världen
Sundance Film Festival: Denna festival äger rum i Park City, Utah varje januari och är ett av de mest kända evenemangen i den oberoende filmvärlden. Det är ett utmärkt ställe för att se nya filmer och träffa framväxande filmskapare.

Cannes filmfestival: Filmfestivalen i Cannes hålls årligen i maj i Cannes i Frankrike. Det är en av de äldsta och mest prestigefyllda filmfestivalerna i världen, och det är där många av årets mest hyllade filmer har premiär.

Internationella filmfestivalen i Berlin: Internationella filmfestivalen i Berlin hålls i februari varje år i Berlin, Tyskland. Det är en av de största filmfestivalerna i världen och det är ett utmärkt ställe att se internationella filmer.

Toronto International Film Festival: Toronto International Film Festival hålls varje september i Toronto, Kanada. Det är en av de största offentliga filmfestivalerna i världen, och det är ett utmärkt ställe att se både nya och klassiska filmer.

Det finns många andra stora filmfestivaler över hela världen. Dessa är bara några av de mest populära. Om du älskar film ska du se till att kolla in några av dessa festivaler och besöka en eller fler. Så fundera på ett sms lån för att få en tillfällig monetär hjälp, och förverkliga din dröm.

Bästa tipsen för att njuta av film under sommaren

Sommaren är en perfekt tid för att kolla bra filmer. Här är några tips som gör filmtittandet ännu bättre:

- Se film under bar himmel. Det är underbart att kunna njuta av en bra film ute i naturen en varm sommarkväll.
- Ha gott om snacks och dryck till hands. Ingen filmupplevelse är komplett utan godsaker och god dryck.
- Välj rätt film. Se till att välja en film som passar din smak och som du verkligen kommer att njuta av.
Njut av en filmkväll i sommarstugan! Här är några bra filmer att ta med sig.
En filmkväll i sommarstugan är ett härligt sommarnöje. Man kan ta med sig en bra film, lägga sig i solstolen och bara njuta av filmen. Man kan också ta en picknickkorg med mat och dryck, och göra det till en riktig familjeaktivitet. Det finns många bra filmer att ta med sig på en filmkväll, men här är några av våra favoriter:

- The Shawshank Redemption
- Forrest Gump
- The Godfather
- The Dark Knight
- The Silence of the Lambs

När man kollat klart på filmen så kan man ju också hitta på andra roliga saker för att njuta ännu mer av sommaren och de långa ljusa kvällarna. Man kan spela kort, eller kanske lite casino. Man kan hitta bra spel på online-casinon.net om man vill testa turen som avslutning på en härlig kväll.

Laga en god middag och kolla en bra film
En härlig sak med att vara hemma och ha semester på sommaren är att man kan laga extra god mat. Man slipper stå i köer och leta efter en parkeringsplats för att åka in till centrum och man vet precis vad man ska laga och man kan lägga många timmar på det. Det är också mycket billigare att laga mat hemma, så det är en win-win situation. Efter en god middag kan man koppla av framför tv:n och se en bra film. Dessutom är det skönt att bara slappa i soffan och inte behöva tänka på någonting annat.

Vad gör en film perfekt
En film är perfekt när den lyckas fånga tittarens uppmärksamhet från början till slut. En bra film har en spännande handling, karaktärer som man bryr sig om och en riktigt bra historia. En av de viktigaste ingredienserna i en bra film är dock musiken. Musiken i en film kan göra den mer spännande, rolig eller gripande, och det är ofta det som får oss att minnas en film länge efter att vi har sett den. När allt kommer omkring är det musiken som fångar våra hjärtan, och det är därför en perfekt film inte kan vara komplett utan den.

Filmtips på bra Casinofilmer

Ifall du precis som många andra tycker om att spela online. Så kan det var gött att slappna av till några casino-relaterade filmer hemma i soffan.Genom att titta på en film om casino kanske du lär dig något nytt eller bara ha en trevlig stund. Här nedan kan du ta del av en lista med filmer värda att se. Är du sugen på andra filmer kolla in våra andra filmtips.

Roanders - Sista spelet
En ung reformerad spelare måste börja efter ett uppehåll med att spela poker med stora insatser. Det här gör han för att hjälpa en vän att betala av lånehajar. Dessutom måste han samtidigt balansera sitt förhållande till sin flickvän och sina åtaganden till juristskolan. Den här filmen är en Drama/Independentfilm kom ut 1995 och har Matt Damon som spelar huvudkaraktären. Filmen har fått 7,3/10 i betyg på IMDB.

Casino
Det här är en berättelse om girighet, bedrägeri, pengar, makt och mord inträffar som mellan två bästa vänner. En maffia-verkställare och en casinochef tävlar mot varandra om ett spelimperium och om en snabblivad och snabbälskande socialist. Martin Scorsese har regisserat den här filmen från 1995, och den har fått hela 8.2/10 i betyg på IMDB. Filmen är en klassiker i genren, därmed är den definitivt värd att se om du gillar casino.

Win it All
Filmen är en feelgood-komedi från 2017 med 6,2/10 i betyg på IMDB. Jake Johnson spelar huvudrollen Eddie Garret. Eddie har ett intresse att spela casino men har gjort sig känd att inte gå med vinst bland hans vänner. När Eddie lovar en bekant att vakta en väska vars innehåll består av en stor summa kontanter, så kan han inte stå emot frestelsen att spela med en liten del av pengarna. Filmen är lättsätt och underhållande. Den handlar däremot främst om vikten av att spela varsamt och att vara ekonomiskt ansvarsfull.

Casino Royale
Den här Bond-filmen från 2006 bygger på Ian Flemings första roman om Agent 007. Casino Royale är generellt betraktad som en ”re-boot” av hela serien. Följaktligen är det Daniel Craig spelar rollen som James Bond. Filmen börjar med att Bond får statusen som 00-agent. Han får kodnamnet 007, scenen följs sedan av en actionscen med inslag av parkour. Filmens Bondskurk är Le Chiffre som spelas av Mads Mikkelsen, en bankir med nära kopplingar ett antal av världens terrororganisationer. Bond försöker initialt närma sig Le Chiffre genom att delta i ett berömt parti Texas Hold’em. Filmen startade i princip hela 00-talets stora pokertrend. Plötsligt var Texas Hold’em det coolaste som fanns.

Croupier
I den här filmen spelar Clive Owen författaren Jack Manfred som inte lyckas bli publicerad och då börjar extraknäcka som croupier för få livet att gå igenom. Det dröjer sedan inte så länge förrän Jack blir uppslukad av casinovärlden. Jack hamnar därefter mer och mer i alltmer tvivelaktigt sällskap där han lär känna den fifflande croupiern Matt som spelas av Paul Reynolds. Han påbörjar ett förhållande med kollegan Bella som spelas av Kate Hardie, trots att det strider mot casinots regler. Jack hamnar mer och mer inom en kriminell banda samtidigt som relationen till flickvännen blir alltmer ansträngd. Kommer Jack att lyckas använda sina nya erfarenheter till en framgångsrik roman, eller hamnar han för djupt in i rollen som en tvivelaktig croupier? Croupier erbjuder en intensiv och tät atmosfär som bygger upp en krypande och lätt klaustrofobisk känsla.

Vilken film väljer du
Efter att vi nu gett dig några förslag på film med casino hoppas vi att du hittat en intressant film att titta på. Blir det Casino Royale, Win it All eller kanske Croupier? Du kanske sugen att spela casino online? Genom att spela på casino utan svensk licens kan du få fler bonusar och fler spel, klicka på länken för att lära dig mer om dessa utländska casinon.

Läs mer »

Bästa tipsen för att njuta av film under sommaren

Njut av en filmkväll i sommarstugan! Här är några bra filmer att ta med sig.

- The Shawshank Redemption
- Forrest Gump
- The Godfather
- The Dark Knight
- The Silence of the Lambs

Laga en god middag och kolla en bra film

Vad gör en film perfekt

Hur kan man bli filmexpert och skapa en egen film?

Det finns flera sätt att bli filmexpert på. Ett sätt är att ta en examen i filmvetenskap från ett erkänt universitet. Alternativt så har många experter lärt sig själva genom att studera filmer och skriva mycket om dem. Att få erfarenhet av att arbeta med filmer i olika funktioner kan också hjälpa en att bli expert. Sedan är det också ett bra sätt att nätverka och lära sig mer om film att delta i filmfestivaler och andra evenemang med anknytning till branschen. Oavsett vilken väg man väljer att gå krävs det tid, engagemang och en genuin passion för mediet för att bli filmexpert.

Drömmer du om att en dag skapa egen film?
Om du brinner för filmer och berättande kan en karriär inom filmproduktion vara något för dig. Men för att bli en framgångsrik filmskapare krävs mer än bara talang - det krävs hårt arbete, beslutsamhet och en hel del tur.

Om du är intresserad av att göra film är det första steget att utbilda dig. Det finns många olika sätt att göra detta på, men det viktigaste är att lära dig så mycket som möjligt om hantverket kring att göra film. Du kan börja med att ta kurser på ett universitet, eller genom att läsa böcker i ämnet. Det finns också många resurser på nätet som kan lära dig om filmskapande. Om du behöver gå en utbildning eller kurs som kostar finns det lån med hög beviljandegrad att söka efter.

Vad blir nästa steg?
När du väl har en solid grund i filmskapande är nästa steg att skaffa dig lite erfarenhet. Det bästa sättet att göra det är att praktisera eller arbeta på en lågbudgetfilm scen. Detta ger dig en möjlighet att lära dig om de olika aspekterna av filmskapande och att se hur en film görs från början till slut.

Om du menar allvar med att bli filmskapare är det bästa sättet att förverkliga din dröm att flytta till Los Angeles. Detta är filmindustrins epicentrum och det är där de flesta filmare får sin start. När du väl är i LA kan du nätverka med andra filmskapare, hitta arbete på filmkulisser och i slutändan skapa dina egna filmer.

Att bli en framgångsrik filmskapare kräver hårt arbete, engagemang och en hel del tur. Men om du brinner för film och berättande kan det vara den perfekta karriären för dig. Låt dig inte avskräckas - fortsätt att lära dig, arbeta och drömma. En dag kan din film bli nästa stora succé.
Äldre nyheter »